Nowe Audi A5 | Dążenie do perfekcji

Po dziewięciu latach Audi A5 doczekało się zupełnie nowej generacji. A5 jest teraz lżejsze, mocniejsze i bardziej zaawansowane technologicznie. Niemcy podkreślają na każdym kroku, że to zwieńczenie wspaniałej, sportowej historii marki. Czy warto było tyle czekać?

Kupujemy używane Audi | Poradnik | Modele podwyższonego ryzyka

Do Ingolstadt, siedziby Audi i miejsca prezentacji nowego Audi A5 oraz - tu spora niespodzianka - S5, z Monachium przywiozły nas Volkswageny Transportery. Przed wejściem na gości i dziennikarzy czekało kilka wspaniałych aut, wyciągniętych prosto z muzeum Audi. Wśród wystawionych klasyków można było podziwiać choćby Audi 100 Coupe S, Audi Quattro, DKW Monza, 1000 SP Coupe czy Audi Sport Quattro. Znalazło się też miejsce dla dwóch nowszych aut - pierwszych generacji TT oraz A5.

Szybko okazało się, że cała ta plejada sportowych modeli niemieckiego producenta nie znalazła się tam przypadkiem. Myślą przewodnią prezentacji głównych gwiazd wieczoru - nowego A5 oraz S5 - była ciągłość i nieustanne dążenie do perfekcji czterech pierścieni. Nowy model ma dopisać kolejną piękną kartę do sportowej historii marki. Audi A5 było prezentowane jako duchowy następca i spadkobierca tych, kultowych i legendarnych, modeli. Nowe A5 i S5 wyjechały na scenę jako ostatnie, po pokazie jazdy klasyków. Jakby tego było mało, chwilę wcześniej pojawiła się też rycząca i warcząca bestia z serii DTM.

Czy nowe Audi A5 sprosta takim oczekiwaniom?

Co nikogo nie zdziwi, A5 poszło drogą wyznaczoną przez A4. Jest więc nowocześniejsze, lżejsze, mocniejsze i bardziej zaawansowane technologicznie. Auto trochę urosło i ma wydłużony rozstaw osi. Zwiększone wymiary nie przeszkodziły inżynierom z Ingolstadt odchudzić model o 60 kg. Dopracowano też aerodynamikę i A5 może pochwalić się świetnym współczynnikiem oporu powietrza Cw na poziomie 0,25. Bagażnik jest większy i oferuje teraz 465 l pojemności (+9 l).

Nie ma mowy o rewolucji w wyglądzie, co nie oznacza, że jest nudno! Na żywo nowe A5 prezentuje się naprawdę bardzo dobrze, jest świeże i drapieżne - przyciąga wzrok. W porównaniu z poprzednią generacją największe zmiany to oczywiście nowy grill, długa maska z czterema wyraźnie zaznaczonymi przetłoczeniami, ostrzejsze linie a także zupełnie nowe światła (przód i tył). Zdania odnośnie nowej stylistyki są podzielone. A-piątka naprawdę mi się spodobała. A Wam? Zapraszamy do NASZEJ GALERII .

Niemcy postawili na ewolucyjne zmiany w wyglądzie, ale te we wnętrzu określają mianem rewolucyjnych. Nie będzie kłamstwem stwierdzenie, że do A5 przeszczepiono chwalony środek A-czwórki. Każdy kto siedział w A4, w A5 poczuje się jak w domu.

Nie mogło więc zabraknąć wszystkich bajerów i udogodnień, jakie oferują nowe modele producenta. Mowa tu m.in. o Audi virtual cockpit z wyświetlaczem TFT o przekątnej 12,3 cala, nawigacji MMI, pakiecie connect - safety&service, najnowszej wersji systemu multimedialnego Infotainment, interfejsie Apple Car Play oraz Android Auto, bezprzewodowym ładowaniu telefonu czy systemie audio Bang & Olufsen.

Również lista systemów wsparcia kierowcy jest imponująca. Wymieniać ich tutaj nie ma sensu, ale nikt nie powinien być rozczarowany. Audi będzie dbało o kierowcę i jego bezpieczeństwo, a korzystający z radaru tempomat (wyposażony w funkcje adaptive cruise control, Stop & Go oraz asystenta jazdy w korku) ma być wielkim krokiem w kierunku autonomicznej jazdy.

Kierowcy będą mieli do wyboru jeden z pięciu silników: dwie jednostki TFSI oraz trzy TDI, których moc waha się od 150 do 286 KM. Jak podkreśla producent, moc zwiększyła się nawet o 17%, a mimo to udało się zredukować spalanie o 22%. Pod maską S5 znajdziemy turbodoładowaną V-szóstkę TFSI o pojemności 3 litrów i mocy 354 KM. Pozwala to rozpędzić się sportowemu Audi do pierwszej setki w 4,7 sekundy.

Czterocylindrowe silniki oraz słabsza odmiana 3.0 TDI będą parowane z ręczną skrzynią biegów albo 7-stopniowym automatem S tronic. Dla topowego turbodiesla (3.0 TDI 286 KM) oraz S-piątki zarezerwowano ośmiobiegową przekładnię tiptronic. Najmocniejsze Audi standardowo wyposażone są w napęd quattro. Na życzenie, Audi dostarcza sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi, który ma zapewniać jeszcze większą dynamikę i precyzję prowadzenia.

W opcjach znalazło się także podwozie z układem regulacji tłumienia amortyzatorów, które zintegrowane jest z systemem wyboru dynamiki jazdy. Przypomnijmy, system Audi drive select pozwala wybrać jeden z kilku trybów jazdy i dostosować auto do swoich preferencji i potrzeb. W nowej generacji Audi A5 debiutuje też elektromechaniczne wsparcie układu kierowniczego oraz dynamiczny układ kierowniczy (opcja).

Kiedy nowe A5 wejdzie do sprzedaży? Targowa prezentacja została zaplanowana na Salon Samochodowy w Paryżu, który rozpoczyna się 1 października. Jak dowiedzieliśmy się podczas prezentacji, Audi nie będzie zwlekało z wysłaniem auta do salonów - A5 i S5 mają pojawić się na drogach jeszcze na jesieni. Nie pozostaje nam więc nic innego jak uzbroić się w cierpliwość i czekać. I na premierę, i na pierwsze jazdy, i... na nowe RS5.

ZOBACZ TAKŻE:

Audi SQ7 TDI | Potęga Diesla

Więcej o: