Opel Astra IV (2009-2015) - opinie Moto.pl

Czwarta generacja Astry doczekała się następcy i stała się wyjątkowo interesującą propozycją na rynku wtórnym

Salon Genewa 2016 | Opel Mokka X | Zmiany na lepsze

Konstruując Astrę IV Opel dokonał prawdziwej rewolucji, mocno zmieniając samochód w stosunku do poprzednich generacji. Pojazd zbudowano na zupełnie nowej płycie podłogowej Delta, którą koncern General Motors, właściciel Opla, wykorzystał również w Chevrolecie Cruze.

Od strony technicznej Astra IV jest interesująca, co widać choćby po obecności w gamie silników jednostek z doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem benzyny. Proste konstrukcyjnie podwozie z przednim zawieszeniem typu Mac Pherson i belką skrętną przy tylnej osi spisuje się znakomicie, zapewniając autu bardzo dobre własności jezdne.

Na największą uwagę zasługuje jednak kompletnie zmieniona estetyka. Wzornictwo nadwozia i wnętrza wyraźnie nawiązuje do większej i droższej Insignii, jakość wykończenia stoi na wysokim poziomie. Zgrabna, dynamiczna linia samochodu z mocno opadającym w tylnej części dachem kłóci się nieco z funkcjonalnością. Przy wsiadaniu na tylną kanapę trzeba uważać na głowę, a otwór zapewniający dostęp do bagażnika w hatchbacku mógłby być większy. Sam bagażnik jest mniejszy o 10 l niż w Astrze III (370/1235 l), dużo lepsza pod tym względem jest wersja Sports Tourer (kombi), dłuższa o 28 cm, dysponująca kufrem o pojemności 500/1550 l. Choćby z tego względu lepiej pełni rolę auta rodzinnego. Bardziej rodzinny jest również sedan, dłuższy od hatchbacka o 24 cm (bagażnik 460/1010 l).

Trzydrzwiowy hatchback GTC prezentuje się efektownie i przypomina zgrabne coupe, ale pod względem użytkowym przypomina wersję pięciodrzwiową. Nie jest co prawda tak funkcjonalny ze względu na utrudniony dostęp do tylnej kanapy, ale pojemnością bagażnika nawet przewyższa odmianę 5d (380/1165 l).

Historia modelu

2009 - premiera modelu, nadwozie hatchback 5d, silniki benzynowe 1.4 (87 i 100 KM), 1.4 Turbo (140 KM), 1.6 (115 KM), 1.6 Turbo (180 KM), turbodiesle 1.3 CDTI (95 KM), 1.7 CDTI (110 i 125 KM), 2.0 CDTI (160 KM)

2010 - nowy silnik benzynowy 1.4 Turbo (120 KM), wersja kombi 5d (Sports Tourer)

2011 - nowe turbodiesle 1.7 CDTI (130 KM) i 2.0 CDTI (165 KM), wersja GTC (hatchback 3d)

2012 - nowy silnik benzynowy przystosowany do zasilania LPG (1.4 LPG Turbo, 140 KM), nowy silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny 1.6 Ecotec Turbo SIDI (170 KM), nowy turbodiesel 2.0 CDTI (Bi-turbo) o mocy 195 KM, wersja sedan 4d, wersja sportowa OPC z benzynowym silnikiem 2.0 Turbo SIDI o mocy 280 KM (bezpośredni wtrysk benzyny), niewielka modernizacja wersji hatchback i kombi (nowa osłona chłodnicy, nowe reflektory, kosmetyczne zmiany tylnego pasa, bogatsze wyposażenie).

2013 - nowy silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny 1.6 Ecotec Turbo SIDI (200 KM)

2014 - nowy turbodiesel 1.6 CDTI w dwóch wariantach mocy (110 i 136 KM), niewielka modernizacja wnętrza (nowy system multimedialny), wersja sportowa OPC Extreme z silnikiem 2.0 Bi-turbo SIDI o mocy 300 KM (bezpośredni wtrysk benzyny).

2015 - premiera Astry piątej generacji

Silniki i osiągi

Co wybrać ?

W przypadku Astry IV nie ma ryzyka, że wybrana wersja silnikowa spustoszy portfel właściciela auta. Ten model nie ma wadliwych wersji, które zaskakują bardzo poważnymi i kosztownymi awariami.

Ogólna zasada jest taka, że w dłuższej perspektywie bardziej kosztowne od strony warsztatowej są turbodiesle, które po dłuższych przebiegach wymagają większych inwestycji dla przywrócenia im pełnej sprawności technicznej. Silniki trzeba dobierać zatem pod kątem osiągów i zużycia paliwa. Jednostki napędowe o mocach do 100 KM są oszczędniejsze, ale zachowują się ospale. Optymalne są silniki o mocach w przedziale 120-160 KM, dobrze prezentujące się zarówno od strony dynamiki jak i ekonomiki.

Te mocniejsze wymagają znacznie większych wydatków na paliwo i obsługę serwisową. Jeśli dla kogoś pochodzenie silników ma znaczenie to 1.3 CDTI wytwarzany był w polskich zakładach (Tychy), 1.7 CDTI ma japoński, a 2.0 CDTI włoski rodowód.

Awaryjność

Raport awaryjności TÜV 2016

Raport awaryjności ADAC 2015

Raport awaryjności DEKRA 2016

Silniki

Jednostki napędowe w Astrze IV są bardzo dobrze dopracowane. Wykazują niską awaryjność, a drobne mankamenty można łatwo i tanio usunąć. W starszych generacyjnie silnikach benzynowych trzeba się liczyć ze stosunkowo wysokim zużyciem oleju. Zdarzają się też problemy z osprzętem, głównie ze sprężarkami w układzie klimatyzacji (najpierw hałasują, potem rozszczelniają przestają działać) i pompami cieczy chłodzącej (wycieki).

W turbodieslach trzeba liczyć się z zapychaniem filtrów cząstek stałych, jeśli samochód eksploatowany jest głównie w ruchu miejskim. Po dłuższych przebiegach mogą odmawiać posłuszeństwa wtryskiwacze, turbosprężarki i dwumasowe koła zamachowe. Wysokoprężne silniki 1.7 CDTI słyną z małej trwałości świec żarowych. Denerwujące bywają drobne awarie niektórych elementów, takich jak kolektory ssące, czujniki, cewki zapłonowe, wskaźniki paliwa czy termostaty. W niektórych egzemplarzach kiepsko działa dźwignia zmiany biegów, w wielu przypadkach kłopotliwe jest włączanie przełożenia wstecznego. W manualnych przekładniach sześciobiegowych szybko zużywają się łożyska.

Instalacja elektryczna

Kaprysy instalacji elektrycznej i elektroniki w Astrze IV należą do rzadkości. Niechlubnymi wyjątkami są elektryczny hamulec pomocniczy, niektóre czujniki i cewki zapłonowe.

Nadwozie

Zdarzają się nieszczelności karoserii, głównie w tylnej części. Woda w bagażniku sygnalizuje konieczność poszukiwania przecieków. Korozja w Astrze IV nie stanowi większego problemu, ale pierwsze jej ogniska można odnaleźć pod chromowanymi ramkami przy szybach bocznych.

Ceny

http://www.autotrader.pl/samochody-osobowe/opel-astra?model=29895

Linki

http://astraklub.pl/

http://www.astraclubpoludnie.pl/

http://www.opelklub.net/

http://forum.opel24.com/

Gaz

Bardzo dobre własności jezdne, atrakcyjna stylizacja nadwozia, szeroka gama nowoczesnych silników, elegancki przedział pasażerski wykończony materiałami wysokiej jakości, funkcjonalne wnętrze, duży bagażnik (kombi i sedan)

Hamulec

Słaby dostęp do bagażnika (hatchback), zbyt duża liczba przycisków na centralnej konsoli, niewiele miejsca za przednimi fotelami

Summa summarum

Na atrakcyjność Astry IV składają się trzy zasadnicze elementy - świetne podwozie, miła dla oka estetyka i wysoka jakość wykończenia oraz stosunkowo niewielka awaryjność. Kompaktowy Opel czwartej generacji to samochód bardzo przyjemny w prowadzeniu, komfortowy i funkcjonalny. Jeśli nawet nie wyróżnia się w sposób szczególny spośród innych aut kompaktowych, to na pewno pozbawiony jest istotnych wad. Choćby dlatego warty jest zainteresowania.

ZOBACZ TAKŻE:

Nowy Opel Astra | Prezentacja modelu

Opel Astra piątej generacjiOpel Astra piątej generacji fot. Opel

INNE LINKI

Astra TCR | Wyścigowy Opel już oficjalnie

Opel Astra | Ceny w Polsce | Znamy cały cennik

Nowy Opel Astra | Pierwsza jazda | Lekkim być

VW Golf GTI TCR | 330 KM na 40. urodziny