Światowa Organizacja Zdrowia ocenia, że wypadki drogowe są na 8 miejscu w rankingu przyczyn śmierci mieszkańców globu. Do roku 2030 mają już być na piątym miejscu. Oprócz tragedii związanej ze śmiercią, wypadki drogowe generują straty finansowe. W samej Unii Europejskiej szacuje się, że koszty wypadków wynoszą ponad 200 mld Euro rocznie.
W Polsce koszty wszystkich zdarzeń drogowych w 2013 roku Instytut Badawczy Dróg i Mostów wycenił na 49,1 mld złotych i stanowiły one 2,99% PKB.
Powołanie Europejskiego Centrum to początek drogi. Docelowo, projekt zakłada powstanie sieci obserwatoriów krajowych we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Dodatkowo w każdym kraju działać ma sieć obserwatoriów regionalnych, które będą zasilać danymi obserwatoria krajowe.
Twoje bezpieczeństwo pod obserwacją
Bardzo ważnym zadaniem obserwatoriów jest przetwarzanie uzyskanych i przeanalizowanych informacji na zrozumiałe komunikaty skierowane do społeczeństwa. Nie mają mieć one charakteru naukowego, mają być tak sformułowane, by były zrozumiałe dla każdego uczestnika ruchu drogowego. Takie działanie obserwatoriów ma pomóc w rozpowszechnianiu informacji i zwiększeniu skuteczności prowadzonych działań prewencyjnych.
Twoje bezpieczeństwo pod obserwacją W Polsce, w oparciu o zalecenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego utworzył Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W 2012 roku powstało z inicjatywy Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego - Regionalnego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Olsztynie - pierwsze obserwatorium regionalne - Warmińsko-Mazurskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Obserwatoria ruchu drogowego dają nadzieję na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ich rozbudowana sieć będzie w stanie zebrać i przeanalizować wszystkie zdarzenia drogowe w regionie, w kraju czy na europejskim kontynencie i co bardzo istotne, na ich podstawie przygotowywać nowoczesne, skuteczne działania prewencyjne. Ważne jest, by zdobyta w ten sposób wiedza nie miała tylko charakteru teoretycznego, ale była systemowo wdrożona w drogową rzeczywistość tak, by cel ograniczenia ofiar wypadków został osiągnięty.
ZOBACZ TAKŻE: