Audi zdecydowało się pokazać światu nowy koncept zaledwie miesiąc po prezentacji Spydera Quattro. Już Spyder wydawał się bardzo szybkim autem - w niski, opływowy, świetny aerodynamicznie i lekki samochód (dzięki nowoczesnym materiałom ważył tylko 1100 kg) wciśnięto silnik V8 o mocy 174 KM. Jednak konceptem Avus Quattro Audi udowodniło, że to była rozgrzewka, a inżynierowie z Ingolstadt na poważnie myślą o supersamochodzie. Spyder Quattro był "tylko" sportowy i szybki, Avus Quattro miał pokazać siłę w segmencie, dotąd zarezerwowanym dla marek pokroju Lamborghini i Ferrari.
Audi Avus rzuca się w oczy przede wszystkim futurystycznym wyglądem. Karoserii nie pomalowano, dlatego lśniła czystym, gołym aluminium. To nie tylko zabieg stylistyczny, ale także hołd dla sportowych aut z dawnych czasów (jeszcze przed wojną), gdy srebrne auta Auto Union brylowały na torach. Nazwę pożyczono od odcinka autostrady i toru w Berlinie AVUS, który otwarto już w 1921 roku. Na berlińskiej nitce toru rozegrało się kiedyś nawet GP Formuły 1 (w 1959, wygrał Brytyjczyk Tony Brooks).
Kiedy w Tokio prezentowano spektakularny koncept prace nad potężnym silnikiem W12 wciąż trwały. Na targach widzowie mogli przez przeszklony tył podziwiać pieczołowicie wykonaną i pomalowaną atrapę z plastiku i drewna.
fot. Audi | Audi Avus QuattroWielu w Audi Avus Quattro widzi hiperauto naszych czasów, czyli Bugatti Veyrona. W sumie... dlaczego nie? Bardzo prawdopodobne, że inżynierowie z Bugatti zaczerpnęli garść pomysłów z zaprezentowanego w Tokio w 1991 roku konceptu Audi - przecież i Audi, i Bugatti to jedna wielka rodzina spod znaku Volkswagena.
Porównanie Audi do Veyrona... co najmniej odważne. Czy Avus Quattro zasłużył na taki zaszczyt? Z wyglądu na pewno, bo w 1991 roku prezentował się kosmicznie. Chyba i dzisiaj Avus nie miałby żadnych kompleksów na ulicy w Monako albo w którymś z emiratów w Zatoce Perskiej. Veyron rozpala wyobraźnię mocą. Jaka bestia drzemała w Avusie Quattro?
fot. Audi | Audi Avus QuattroCo powinniśmy wiedzieć o sercu Audi Avus Quattro?
Silnik Audi W12 (12 cylindrów, wolnossący, 5 zaworów na cylinder, 60 zaworów DOHC, elektroniczny wtrysk paliwa Bosch MSS 52, 3 katalizatory)
Umieszczony: centralnie
Napęd: quattro
Pojemność skokowa: 5998 cm3
Moc: 509 KM
Moment obrotowy: 540 Nm
fot. Audi | Audi Avus QuattroZbudowany z aluminium Avus Quattro ważył tylko 1250 kg . Potężny ponad 500-konny silnik powinien więc zagwarantować świetne osiągi. Według Audi pierwsza setka pojawiała się na liczniku po oszałamiających 2,8 sekundy , wskazówka prędkościomierza 160 km/h mijała po 6,5 sekundy, a zatrzymywała się dopiero przy 340 km/h .
Niestety Niemcy nigdy nie zdecydowali się na wprowadzenie Avusa do produkcji. Ciekawy supersamochód sprzed 23 lat powstał tylko w jednym prototypowym egzemplarzu. Za duchowego następcę Avusa możemy z pewnością uznać sportowe Audi R8, może i Bugatti Veyrona (w końcu to jeden i ten sam koncern). Z kolei wykorzystany w prototypie silnik W12 trafił do Audi A8 z 1994 roku w konfiguracji słabszej o niemal 100 koni mechanicznych.
Co stało się z oryginalnym Avusem? Stoi w muzeum Audi w Inglostadt i czeka na zwiedzających.
ZOBACZ TAKŻE:
Audi R8 LMX | Ostatnia edycja debiutuje z reflektorami laserowymi