Team Hyundaia, mający swoja siedzibę z w Alzenau - około 225km od parku serwisowego Rajdu Niemiec w Trier, powstał zaledwie półtora roku temu, co czyni ten sukces jeszcze bardziej imponującym.
Scenariusz weekendowego Rajdu był mocno zaskakujący: poważny wypadek Thierrego Neuvilla podczas przejazdów próbnych postawił pod znakiem zapytania jego dalsze uczestnictwo w Rajdzie. Jednak 18-godzinny wysiłek mechaników pozwolił na kolejne starty w naprawionym samochodzie, a w efekcie pierwsze zwycięstwo teamu Hyundaia w WRC.
Neuville całkowicie odciął się od dramatycznego przejazdu próbnego i z determinacją piął się w górę w klasyfikacji. Celem niedzielnej rywalizacji było zajęcie drugiego miejsca, jednak opóźnienia dwóch wiodących samochodów pozwoliły Belgowi na objęcie prowadzenia i podjęcie walki o najwyższe podium - pierwsze w jego karierze.
Dani Sordo również może mówić o emocjonującym weekendzie starując w Rajdzie, którego był ubiegłorocznym zwycięzcą. Hiszpan, który miał krótką przerwę po Rajdzie Argentyny, szybko 'wyczuł' samochód i osiągał obiecujące wyniki przejazdu na poszczególnych odcinkach. Jednak szansa na podium wydawała się zagrożona po sobotnim poślizgu, który spowodował dużą stratę czasu. Ostatecznie niezbyt udane przejazdy rywali pozwoliły mu na zajęcie drugiego miejsca.
Po Rajdzie Niemiec jest pewne, że Rajdowym Mistrzem Świata 2014 zostanie kierowca Volkswagena. Tylko Sébastien Ogier (F), Jari-Matti Latvala (FIN) lub Andreas Mikkelsen (N) mają jeszcze szanse na tytuł mistrzowski.
Jednak zespół fabryczny z Wolfsburga spotkał podczas rajdu na ojczystej ziemi niemały zawód. Wprawdzie Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N) po raz pierwszy zdobyli miejsce na podium dla Volkswagena w Rajdzie Niemiec, to cały zespół dosłownie w ostatniej chwili utracił szansę na zwycięstwo. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), prowadząc stawkę, na zaledwie 70 kilometrów przed metą wypadli z trasy i ich nadzieja na pierwsze miejsce legła w gruzach. Rajd Niemiec pozostaje więc jedynym rajdem w kalendarzu MŚ, którego Volkswagen jeszcze nie wygrał. Tym samym skończyła się także rekordowa seria dwunastu wygranych pod rząd rajdów. Mimo to zespół cieszył się wraz z Andreasem Mikkelsenem/Ola Floene, którzy w ekstremalnie ciężkich warunkach wywalczyli trzecie miejsce.
Doskonała jazda bez szczęśliwego zakończenia: Latvala zdominował przeciwników, lecz nie ukończył rajdu
Na piętnastym z łącznie 18 odcinków specjalnych, zwanym Dhrontal, wypadnięcie z trasy pogrzebało marzenie Jari-Matti Latvali/Miikka Anttili o zwycięstwie. Na trudnym, miejscami wyjątkowo śliskim podłożu Finowie na długim lewym zakręcie wypadli z asfaltu i zjechali do winnicy. Przy próbie powrotu na trasę natrafili na barierkę. To był koniec. Przedtem fiński duet zdominował rajd - jak w ubiegłych latach pokazał swoje umiejętności jazdy na asfalcie i wywalczył prawie minutę przewagi; na pierwszych 14 odcinkach specjalnych Latvala/Anttila zawsze byli w pierwszej piątce, w tym osiem razy mieli najlepsze czasy.
Mikkelsen na miejscu trzecim
Pierwsze podium dla Andreasa Mikkelsena/Ola Floene na asfalcie, pierwsze dla Volkswagena w Rajdzie Niemiec - trzecie miejsce norweskiego duetu było podwójną premierą. Mikkelsen i Floene po raz trzeci stanęli w Rajdowych MŚ na podium, było to jednocześnie 33 podium dla Volkswagena w 22 rajdach od pierwszego startu Polo R WRC w Rajdzie Monte Carlo 2013.
Wczesny koniec rajdu dla mistrzów: dwa wypadnięcia z trasy Ogiera/Ingrassii
Także Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) musieli wcześniej pożegnać się z Rajdem Niemiec. Liderzy tabeli, prowadząc w pierwszym dniu rajdu, na ostatnim odcinku specjalnym w piątek wypadli z trasy i przesunęli się na daleką pozycję. W sobotę kolejny poślizg ostateczne zakończył ich udział w rywalizacji. Uszkodzonej klatki bezpieczeństwa nie udało się naprawić w wyznaczonym czasie.
To będzie jeden z nas: przedwczesne rozstrzygnięcie kategorii kierowców Po Rajdzie Niemiec jest pewne: o tytuł mistrzów świata będą rywalizować ze sobą kierowcy Volkswagena - Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen. Przed czterema ostatnimi rajdami w sezonie: w Australii, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii można zdobyć jeszcze 112 punktów. Przewaga Sébastiena Ogiera nad czwartym w tabeli kierowcą Citroëna Madsem Ostbergiem (N) wynosi 113 punktów. O tytuł mistrza świata pilotów będą walczyć między sobą piloci Ogiera i Latvali, Julien Ingrassia i Miikka Anttila, ponieważ Ola Floene zajął miejsce obok Andreasa Mikkelsena w trakcie trwania sezonu. Mimo iż w Niemczech nie została jeszcze rozstrzygnięta walka o tytuł mistrza świata konstruktorów, przed Rajdem Australii Volkswagen ma wielkie szanse na mistrzostwo. Jeżeli obroniłby 129 punktów z przewagi wynoszącej obecnie 167 punktów, drugie zwycięstwo w MŚ byłoby pewne. Aby to osiągnąć, wystarczy na przykład siódme miejsce Ogiera lub Latvali nawet w przypadku podwójnego zwycięstwa głównego rywala Citroëna.
Trzy dni, trzy oblicza, trzy wyzwania w okolicach Trewiru Wielki spektakl dla prawie 200 tysięcy widzów: Rajd Niemiec każdego dnia stawiał przed uczestnikami odmienne wyzwania. Na początku były odcinki specjalne w pobliżu granicy niemiecko-belgijskiej, sobota stała pod znakiem czterech oesów na legendarnej Panzerplatte - betonowej płycie na poligonie Baumholder. Trzeciego dnia na kierowców czekały dwa klasyczne odcinki specjalne Rajdu Niemiec: Dhrontal i Grafschaft. Zmienne warunki pogodowe - słońce i deszcz oraz dużo błota, które samochody rajdowe naniosły na asfalt przy ścinaniu zakrętów, zmieniały odcinki specjalne miejscami w prawdziwe ślizgawki.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Niemiec - wyniki końcowe
01. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai 3:07.20,2 godz. 02. Dani Sordo/Marc Marti (E/E), Hyundai + 40,7 s 03. Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N), Volkswagen + 58,0 s 04. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 1.03,6 min 05. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 1.10,5 min 06. Mads Ostberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 1.22,7 min 07. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 4.52,8 min 08. Dennis Kuipers/Robin Buysmans (NL/B), Ford + 9.18,1 min 09. Pontus Tidemand/Emil Axelsson (S/S), Ford + 11.35,4 min 10. Ott Tänak/Raigo Molder (EST/EST), Ford + 11.37,2 min
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Niemiec - wyniki Power Stage
01. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford 11.45,7 min 02. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 0,9 s 03. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 2,0 s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*
Kategoria kierowców 01. Sébastien Ogier, 187 punktów; 02. Jari-Matti Latvala, 143; 03. Andreas Mikkelsen, 110; 04. Mads Ostberg, 74; 05. Mikko Hirvonen, 73; 06. Thierry Neuville, 73; 07. Elfyn Evans, 57; 08. Kris Meeke, 54; 09. Martin Prokop, 37; 10. Henning Solberg, 26; 11. Juho Hänninen, 20; 12. Bryan Bouffier, 18; 13. Dani Sordo, 18; 14. Robert Kubica, 12; 15. Ott Tänak, 11; 16. Benito Guerra, 8; 17. Hayden Paddon, 8; 18. Chris Atkinson, 6; 19. Pontus Tidemand, 6; 20. Jaroslav Melichárek, 4; 21. Dennis Kuipers, 4; 22. Nasser Al-Attiyah, 3; 23. Lorenzo Bertelli, 2; 24. Matteo Gamba, 2; 25. Craig Breen, 2; 26. Yuriy Protasov, 2; 27. Jari Ketomaa, 1; 28. Karl Kruuda, 1; 29. Khalid Al-Qassimi, 1; 30. Julien Maurin, 0
Kategoria konstruktorów
1. Volkswagen Motorsport; 305 punktów; 2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 138; 3. Hyundai Motorsport, 131; 4. M-Sport, 128; 5. Volkswagen Motorsport II, 109; 6. Jipocar Czech National Team, 40; 7. RK M-Sport WRT, 21; 8. Hyundai Motorsport N, 12
ZOBACZ TAKŻE: