Legendarna dziś nazwa po raz pierwszy pojawiła się w ofercie marki z początkiem kwietnia 1934 roku. Jak podają materiały reklamowe z tamtego okresu, posłużyła ona do oznaczenia "większego, szybszego i bardziej komfortowego brata Populara", wywodzącego się z linii prostej z modelu S420. Zresztą do połowy roku 1935, oznaczenie liczbowe pozostało w pełnej nazwie modelu - C420 Rapid.
Pierwszy z Rapidów był napędzany zmodyfikowanym czterocylindrowym silnikiem bocznozaworowym z modelu S422, o objętości 1194ccm i mocy 26KM, pozwalającym na osiągnięcie prędkości przekraczającej 90km/h, przy średnim spalaniu 8 litrów benzyny na 100km. Trójstopniowa skrzynka biegów, za dopłatą mogła zostać zastąpiona półautomatyczną typu Cotal.
W zależności od życzenia nabywcy model ten opuszczał fabrykę z dwudrzwiowym nadwoziem tudor, jako czterodrzwiowa klasyczna limuzyna lub z karoserią otwartą typu pół-kabriolet.
W czerwcu roku 1935 zadebiutował Rapid Typ 901, oznaczany także jako Rapid II. Otrzymał nowe podwozie z niezależnym przednim zawieszeniem, hydrauliczne hamulce, obszerniejsze nadwozie i powiększony do 1386ccm silnik dysponujący już 31KM. Ta wersja pojazdu cieszyła się bardzo dużym powodzeniem - do września 1937 roku nabywców znalazło ok. 2800 egzemplarzy.
Miesiąc później fabryka pokazała światu Rapida III generacji (Typ 914) - z modnie wygładzoną i zaokrągloną karoserią oraz sprawdzoną techniką poprzednika. W zgodnej opinii motoryzacyjnego świata, Rapid III należał do jednej z najlepszych europejskich konstrukcji pojazdów tej klasy. Sam zarząd fabryki określał model mianem "złotego środka".
Latem roku 1938 pod pokrywy silników trafiła nowoczesna i wydajna jednostka OHV o objętości 1558ccm i mocy 42KM, posiadająca już rewolucyjne mokre tuleje cylindrowe. W sezonie 1939 ponownie odświeżono wygląd nadwozi modelu, których paleta w międzyczasie uległa istotnemu poszerzeniu, a na listę opcji trafiła przekładnia 4-stopniowa.
Oprócz klasycznych karoserii modeli Rapid, zbudowano także krótką serię pojazdów z nadwoziami aerodynamicznymi oraz sportowymi typu coupe - Rapid Six Typ 910. Nazwa Rapid kojarzy się także z niezliczonymi jazdami wytrzymałościowymi i propagandowymi - w tym chociażby sześcioma wielkimi ekspedycjami afrykańskimi małżeństwa Škulinovych.
Po drugiej wojnie światowej nazwa Rapid powróciła w krótkich seriach pojazdów montowanych w podnoszącej się ze zniszczeń fabryce.
Ponownie miała szansę pojawić się już w drugiej połowie lat 50. jako oznaczenie przygotowywanej szlachetniejszej odmiany modelu 1200, napędzanej 1,5-litrowym silnikiem i w zamyśle kierowanej głównie na rynki zagraniczne. Na dobre wróciła do oferty marki dopiero w roku 1981, najpierw jako eksportowe oznaczenie modelu Garde, a od roku 1987 jako zasadnicza jego nazwa.
Wraz z nim przetrwała do początku roku 1990, by po kolejnej przerwie pojawić się ponownie - początkowo na rynku indyjskim a teraz rodzimym, europejskim. Legenda Rapida rozpoczyna zatem nowy rozdział.
źródło: Skoda
ZOBACZ TAKŻE:
Skoda Citigo - test | Pierwsza jazda