A miało już nie być drogich uroczystości, gości i wielkich otwarć. Drogi miały być otwierane wyłącznie dla kierowców. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, koszt uroczystości przecięcia wstęgi w tym przypadku mógł sięgnąć nawet kilkuset tys. zł. Otwarcie zorganizowano na węźle Trzciel - granicy województw wielkopolskiego i lubuskiego. Wśród zaproszonych gości pojawił się m.in. Prezydent RP Bronisław Komorowski, Premier Brandenburgii Matthias Platzeck, Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Marszałek Województwa Lubuskiego, Wojewoda Wielkopolski i Wojewoda Lubuski. Gościem specjalnym był kompozytor, laureat Oscara Jan A. P. Kaczmarek.
Jak zapowiedział wykonawca, autostrada z Nowego Tomyśla do Świecka ukończona jest w stu procentach. Można się oczywiście spierać, bo 4 stacje benzynowe zlokalizowane na tym odcinku czynne będą dopiero w marca 2012. Najważniejsze jednak, że autostrada A2 do granicy z Niemcami jest i można nią bezpiecznie podróżować. Reszta inwestycji, w ramach przygotowań do Euro 2012, jest jednak pod znakiem zapytania . Nowy odcinek A2 jak na razie przejezdny będzie za darmo. Uruchomienie poboru opłat ruszy 21 maja przyszłego roku. Ile będzie kosztować przejazd? Jeszcze nie wiadomo.
Koszt budowy 105,9 kilometrowego odcinka betonowej autostrady to ok. 5,8 mld zł. Oznacza to, że 1 kilometr pochłonął ok. 55 mln zł. 25 proc. całej inwestycji przeznaczono na ochronę środowiska naturalnego. Co czwarta złotówka została zatem przeznaczona na ekologię. Autostrada do granicy z Niemcami, w 85 procentach przebiega przez tereny leśne, w tym obszary chronione programem Natura 2000. Konieczne było więc wybudowanie blisko 200 przejść i przepustów dla zwierząt.
Autostrada Swiecko - Nowy Tomyśl w liczbach: - 12,2 mln Euro - to koszt budowy 1 kilometra w pełni wyposażonej autostrady, - 6 mln m3 nasypów - objętość równa 400 tys. TIR-ów, - 1 mln m3 - tyle betonu zużyto do budowy nowego odcinka A2, - 2 mln m2 - to powierzchnia wylanego betonu (równa powierzchni 300 boisk piłkarskich), - 88 nowych miejsc pracy generuje 1 km autostrady.
Juliusz Szalek
ZOBACZ TAKŻE:
E-myto na starcie dało 160 mln zł