Firma Starter dostarczyła cennych danych z 11 000 wezwań otrzymanych w poprzednim sezonie zimowym. Najwięcej (34%) awarii spowodowanych było problemami z akumulatorem, rozrusznikiem, czy układem zapłonowym. A to oznacza, że właśnie te podzespoły powinniśmy najdokładniej sprawdzić przed zimą, by nie utknąć w czasie podróży. Drugie miejsce zajęły kłopoty z silnikiem (19%), a trzecie usterki kół (7%) spowodowane poruszaniem się w niesprzyjających zimowych warunkach, po zaśnieżonych i oblodzonych drogach.
Już przy temperaturze minus 10 st. C pojemność rozruchowa akumulatora spada do ok. 40%. Uruchamiając samochód w niskich temperaturach należy maksymalnie odciążyć akumulator i rozrusznik. Warto wyłączyć wszelkie zbędne odbiorniki (światła, radio), a w momencie rozruchu wcisnąć pedał sprzęgła. Jeżeli tego nie zrobimy, rozrusznik dodatkowo będzie musiał obracać połową wałków w skrzyni biegów, co generuje znaczne opory z uwagi na zwiększoną gęstość zimnego oleju" - radzi Artur Zaworski, specjalista ds. technicznych i szkoleń mechaników firmy Starter.
- Sprawdzić u mechanika stan kluczowych obwodów odpowiadających za rozruch silnika: akumulatora, układu ładowania, a w przypadku silników Diesla skontrolować działanie świec żarowych - W niskich temperaturach mogą pojawić się problemy z paliwem. W przypadku silników benzynowych najczęściej zamarza woda, której niewielkie ilości mogą znajdować się na dnie zbiornika. W przypadku silników Diesla niska temperatura powoduje wytrącenie parafiny z oleju napędowego. W obu przypadkach skutek jest ten sam - zablokowanie przepływu w przewodach i filtrach paliwowych. Dlatego ważne jest, by tankować paliwo na sprawdzonych stacjach. W czasie kiedy pojawiają się silniejsze mrozy i na stacjach pojawia się ojej napędowy zimowy warto nim uzupełnić zbiornik, można też w tym czasie stosować wzbogacone paliwa lub dodatki uszlachetniające W dieslach trzeba też zwrócić uwagę na to jaki filtr paliwa zakłada mechanik podczas przeglądu. Niskiej jakości filtry szybciej zapychają się parafiną przy niskich temperaturach - Warto też nasmarować zamki i uszczelki w drzwiach, bo tak banalny powód jak przymarznięte drzwi mogą pozbawić nas środka transportu
Już niedługo obszerny poradnik o tym jak kompleksowo przygotować samochód do zimy.
Szczepan Mroczek
ZOBACZ TAKŻE: