Wkrótce zacznie wybrzmiewać ostatni dzwonek na zostanie właścicielem pachnącego nowością Forda Focusa. I to niezależnie od rodzaju nadwozia. Nadchodzi bowiem koniec produkcji zarówno hatchbacka, jak i bardziej praktycznego kombi. Obecna generacja produkowana od 2018 roku (lifting przeprowadzono w 2021 r.) nie zyska następcy. Zakończenie produkcji w zakładzie w Saarlouis w Niemczech jest przesądzone, co potwierdził Finn Thomasen, europejski menedżer ds. komunikacji marki Ford.
Produkcja Focusa ma zakończyć się w listopadzie 2025 r. Klienci zainteresowani kompaktami amerykańskiej marki mają więc wciąż szansę na skonfigurowanie nowego auta według własnych preferencji. Jednak z uwagi na zbliżający się koniec modelu, przyjmowanie zamówień na auta niebawem mogą już zostać wstrzymane. Wtedy zostanie wybór jedynie gotowych aut zamówionych według specyfikacji dealerów.
Ford Focus na polskim rynku niezmiennie jest dostępny w kilku wersjach silnikowych. Kompakt w cenniku z dnia 4 stycznia występuje ze zelektryfikowanymi układami napędowymi EcoBoost Hybrid, z 48-woltową instalacją typu mild-hybrid. Silnik o pojemności 1.0 l oferuje do wyboru moc 125 KM lub 155 KM. Pierwszy wariant jest łączony z manualną skrzynią 6-biegową, a drugi z automatyczną przekładnią PowerShift. Oferta zawiera także jednostkę wysokoprężną 1.5 EcoBlue o mocy 115 KM parowaną domyślnie z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Na szczycie palety silnikowych widnieje jednostka 2.3 l EcoBoost produkująca 280 koni mechanicznych, zarezerwowana dla sportowego Focusa ST. Tu wciąż można zdecydować o wyborze klasycznej manualnej skrzyni biegów, a opcjonalnie automatycznej.
Obecny cennik Focusa jest promowany pod hasłem "Mega wyprzedaż" z korzyścią do 33 500 zł. Do wyboru jest dokładnie sześć wersji wyposażenia i pięć wariantów napędu. Cena minimalna w wyprzedaży wynosi 101 850 zł. Dopłata do nadwozia kombi wynosi 3000 zł bez względu na wersję wyposażenia.
Polscy kierowcy cenią sobie Forda Focusa, a świadczą o tym wyniki sprzedaży. W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 5765 nowych Focusów. Dla porównania w 2023 r. do rejestracji trafiło 2463 egzemplarzy, co oznacza wzrost o 134,1 proc. Co ciekawe w 2024 r. Focus był trzecim najczęściej kupowanym nowym autem w segmencie C.
Wycofanie z rynku modelu Focus spowoduje, że marka Ford nie będzie już mieć w europejskiej ofercie ani jednego samochodu z klasycznym nadwoziem. Tym samym sytuacja firmy na Starym Kontynencie zostanie dostosowana do schematu przyjętego na rynku Ameryki Północnej, gdzie nie ma już modeli Fiesta, Focus, Fusion i Taurus. W przypadku aut osobowych, europejskim klientom odwiedzającym salony Forda, po wykreśleniu Focusa pozostaną do wyboru crossovery i SUV-y napędzane silnikami zelektryfikowanymi lub w pełni elektrycznymi, a także kombivany oraz legendarny sportowy Mustang, występujący jako coupe oraz cabrio. W artykule wykorzystano zdjęcia producenta.