Volkswagen rozpoczął sprzedaż ósmej generacji Golfa GTI po liftingu. Usportowiony samochód kompaktowy dostępny wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback, po zmianach otrzymał silnik mocniejszy o 20 koni mechanicznych i teraz dysponuje mocą 265 KM. Pojazd wyjeżdża z fabryki wyłącznie w specyfikacji z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG o siedmiu przełożeniach, z możliwością zmiany biegów łopatkami przy kierownicy. Przekładania manualna w tym modelu przeszła już do historii.
Najnowsze wcielenie Golfa GTI z silnikiem 2.0 TSI o mocy 265 KM i 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy. Napęd trafia na przednią oś, a o odpowiednią trakcję dba seryjna, sterowana elektronicznie, blokada mechanizmu różnicowego. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h.
Dla bardziej wymagających kierowców przeznaczona jest wersja GTI Clubsport o zwiększonej mocy. Pod maską tego wariantu pracuje silnik 2.0 TSI wytwarzający 300 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dzięki temu auto jest jeszcze szybsze w sprincie - przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 5,6 s. Prędkość maksymalna tak samo wynosi 250 km/h.
Z zewnątrz odmiany GTI odróżniają się od innych wersji Golfa m.in. bardziej agresywną stylizacją i nowo zaprojektowanymi tylnymi światłami LED. Z przodu instalowane są nowe reflektory LED IQ.LIGHT, a zasięg świateł drogowych wydłużono do ok. 500 m. Auto opuszcza fabrykę na 17-calowych felgach aluminiowych (wersja GTI Clubsport na 18-calowych), a w opcji dostępne są 19-calowe obręcze z pięcioma owalnymi otworami. GTI to także charakterystyczny znaczek na tylnej klapie oraz układ wydechowy z chromowanymi końcówkami po lewej i prawej stronie zderzaka. Przedni zderzak wersji GTI Clubsport różni się od tego montowanego w tradycyjnym GTI.
W kabinie standardem są sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami i typową dla GTI tapicerką w kratkę. GTI wyróżnia się także czerwonymi przeszyciami na siedzeniach, środkowym podłokietniku, dywanikach i wielofunkcyjnej kierownicy. Unikatową cechą GTI jest sposób działania przycisku uruchamiania silnika: po otwarciu drzwi pulsuje on na czerwono do momentu naciśnięcia. Standardem są nakładki na pedały ze stali nierdzewnej, czarna podsufitka i ulepszony Digital Cockpit Pro. Nowe systemy infotainment z wyświetlaczem o przekątnej 12,9 cala są niezwykle intuicyjne w obsłudze. Auto jest wyposażone standardowo w system Ready2Discover (z nawigacją dostępną jako opcja). Na liście opcji znajduje się system Discover z wbudowaną nawigacją. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.