Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała do wiadomości, że minister infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał program inwestycji dla północno-wschodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Oznacza to przyznanie finansowania i zielone światło dla przeprowadzenia prac przygotowawczych związanych z budową OAW. Drogowcy rozważają cztery warianty przebiegu obwodnicy, która będzie drogą ekspresową.
Zanim dojdzie do ogłoszenia postępowania na prace przygotowawcze, najpierw drogowcy zbiorą wstępne stanowiska przedstawicieli jednostek samorządowych z obszaru objętego pracami projektowymi. Zebrane informacje zostaną poddane analizie i w miarę możliwości zostaną uwzględnione w założeniach do przetargu. Następnie ruszy postępowanie na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ).
Niezbędna jest analiza możliwych wariantów przebiegu nowej trasy. Trzy są poprowadzone po nowym śladzie, a założeniem czwartego wariantu jest jak największe wykorzystanie istniejącej drogi krajowej nr 50. Aktualnie trwają prace projektowe związane z opracowywaniem wszystkich czterech wariantów przebiegu OAW. Wszystkie projektowane są w jednakowym stopniu szczegółowości.
Wskazanie przebiegu najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym, połączy się z przygotowywaną zachodnią częścią OAW i od wschodu ominie Warszawę. Punktem początkowym i końcowym tej części OAW będzie droga ekspresowa S7 na północ i południe od stolicy. Obwodnica ma połączyć się z planowaną drogą ekspresową S10 w rejonie Nacpolska i dalej do autostrady A2 i drogi ekspresowej S8. GDDKiA ogłoszenie przetargu na prace przygotowawcze planuje jeszcze w 2025 roku.
Po otrzymaniu wnioskowanych informacji projektant uszczegółowi rozwiązania, celem przygotowania jednolitych, dla wszystkich czterech wariantów, materiałów do opiniowania przez samorządy, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe oraz społeczeństwo w ramach akcji informacyjnej. Przewidywany obecnie termin opiniowania to II połowa 2025 r. Wtedy też GDDKiA będzie oczekiwać na stanowiska i opinie samorządów, organizacji i instytucji. W okresie tym drogowcy będą organizować spotkania ze społeczeństwem w każdej gminie, przez którą przebiegać mają warianty, celem zapoznania z rozwiązaniami i zebraniem opinii każdego zainteresowanego.
Po wykonaniu analizy wielokryterialnej, powstałej w oparciu o kryteria społeczne, środowiskowe, techniczne oraz ekonomiczne, powstanie dokumentacja projektowa i zostanie wskazany najkorzystniejszy wariant przebiegu drogi. W II połowie 2026 r. GDDKiA planuje złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji drogowej, który zostanie rozpatrzony przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie.