• Link został skopiowany

Drogi tracą priorytet? Rząd ma nowy plan na koleje. PKP ma dorównać najlepszym

W Polsce zamiast 500 km linii kolejowych, które miały zostać zmodernizowane, zrewitalizowane lub zbudowane od zera, powstanie co najmniej 800 kilometrów poprawionych oraz nowo wybudowanych linii. Wszystko dzięki rewizji Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Inwestycje kolejowe w ramach KPO
Fot. MFiPR

Polskie linie kolejowe przechodzą intensywne zmiany. Inwestycje w transport szynowy mają wpłynąć na zwiększenie efektywności i konkurencyjności tego rodzaju transportu, poprawić bezpieczeństwo pasażerów i przyczynić się do redukcji emisji CO2. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej ogłosiło, że Polska jest gotowa do realizacji większej liczby inwestycji kolejowych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), będącego planem rozwojowym określającym cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19.

Zobacz wideo

Inwestycje o wartości 10,7 mld zł

Zapowiadane przez MFiPR zmiany w inwestycjach zostaną uwzględnione w dużej rewizji KPO, która zostanie przeprowadzona w najbliższych miesiącach. Jednocześnie wartość inwestycji pozostanie niezmieniona i będzie tak samo wynosić 10,7 mld zł. Obecnie w KPO zakontraktowano już 65 proc. środków przeznaczonych na linie kolejowe, co oznacza 7 mld zł przypisanych do konkretnych wykonawców i realizowanych inwestycji.

Decyzja o zwiększeniu liczby modernizowanych kilometrów linii kolejowych wynika z konieczności szybkiego rozliczenia środków z KPO do sierpnia 2026 roku. Dlatego zrezygnowano z niektórych dużych inwestycji związanych z koleją dalekobieżną, na rzecz mniejszych inwestycji w kolej regionalną. Rewizja KPO ma na celu osiągnięcie szybkich efektów, które będą widoczne w krótkim czasie.

Chcemy precyzyjnie inwestować pieniądze na modernizację linii kolejowych. Środki z KPO przeznaczone będą na poprawę czasów przejazdów pociągów dzięki zwiększeniu przepustowości linii, ich lepszym parametrom oraz likwidacji wąskich gardeł

– powiedział podczas konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Najważniejsze projekty kolejowe KPO

W ramach KPO zaplanowano około 40 projektów dotyczących linii kolejowych, wśród których znajdują się:

  • Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, na odc. Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz: (wartość: 4 mld zł)Przywrócenie ruchu pasażerskiego po 20 latach
  • Budowa i modernizacja stacji oraz przystanków
  • Modernizacja i elektryfikacja linii nr 38 Giżycko – Korsze (wartość: 1,2 mld zł)Skrócenie czasu przejazdu i zwiększenie przepustowości trasy Olsztyn – Ełk
  • Rewitalizacja z elektryfikacją linii nr 181 Herby Nowe – Oleśnica na odcinku Kępno – Oleśnica(wartość: 800 mln zł)Powrót pociągów pasażerskich po 20 latach
  • Lepsze połączenia regionalne i międzywojewódzkie

Inwestycje kolejowe w Polsce finansowane są nie tylko z KPO, ale również z programów takich jak Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko, Instrument "Łącząc Europę" (CEF - Connecting Europe Facility), Program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej oraz Regionalne Programy. Łącznie ok. 33 mld zł z funduszy unijnych w latach 2021-2027 pozwoli na dalszy rozwój infrastruktury kolejowej, zakup nowoczesnych składów i wdrażanie cyfrowych systemów sterowania ruchem.

Więcej o: