Polskie linie kolejowe przechodzą intensywne zmiany. Inwestycje w transport szynowy mają wpłynąć na zwiększenie efektywności i konkurencyjności tego rodzaju transportu, poprawić bezpieczeństwo pasażerów i przyczynić się do redukcji emisji CO2. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej ogłosiło, że Polska jest gotowa do realizacji większej liczby inwestycji kolejowych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), będącego planem rozwojowym określającym cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19.
Zapowiadane przez MFiPR zmiany w inwestycjach zostaną uwzględnione w dużej rewizji KPO, która zostanie przeprowadzona w najbliższych miesiącach. Jednocześnie wartość inwestycji pozostanie niezmieniona i będzie tak samo wynosić 10,7 mld zł. Obecnie w KPO zakontraktowano już 65 proc. środków przeznaczonych na linie kolejowe, co oznacza 7 mld zł przypisanych do konkretnych wykonawców i realizowanych inwestycji.
Decyzja o zwiększeniu liczby modernizowanych kilometrów linii kolejowych wynika z konieczności szybkiego rozliczenia środków z KPO do sierpnia 2026 roku. Dlatego zrezygnowano z niektórych dużych inwestycji związanych z koleją dalekobieżną, na rzecz mniejszych inwestycji w kolej regionalną. Rewizja KPO ma na celu osiągnięcie szybkich efektów, które będą widoczne w krótkim czasie.
Chcemy precyzyjnie inwestować pieniądze na modernizację linii kolejowych. Środki z KPO przeznaczone będą na poprawę czasów przejazdów pociągów dzięki zwiększeniu przepustowości linii, ich lepszym parametrom oraz likwidacji wąskich gardeł
– powiedział podczas konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
W ramach KPO zaplanowano około 40 projektów dotyczących linii kolejowych, wśród których znajdują się:
Inwestycje kolejowe w Polsce finansowane są nie tylko z KPO, ale również z programów takich jak Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko, Instrument "Łącząc Europę" (CEF - Connecting Europe Facility), Program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej oraz Regionalne Programy. Łącznie ok. 33 mld zł z funduszy unijnych w latach 2021-2027 pozwoli na dalszy rozwój infrastruktury kolejowej, zakup nowoczesnych składów i wdrażanie cyfrowych systemów sterowania ruchem.