To będzie najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Zostanie poprowadzony pod rzeką

Zachodnia Obwodnica Szczecina jest wyjątkowa nie tylko dla samych mieszkańców miasta, którzy wyczekują tej trasy już od wielu lat. Będzie istotna nawet w skali ogólnopolskiej. Wszystko za sprawą najdłuższego tunelu drogowego w kraju, który mierzyć będzie ok. 5 km.

Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) w ciągu drogi ekspresowej S6 to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce. Usprawni ona ruch wokół Szczecina i skieruje znaczną część ruchu tranzytowego poza centrum miasta. Projekt o łącznej długości niemal 50 km składa się z trzech odcinków:

  • Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km)
  • Dołuje – Police (11,9 km)
  • Police – Goleniów (23,4 km).

Dwa pierwsze odcinki powstaną w standardowym tempie i ich zakończenie planowane jest na 2028 rok. Prawdziwym wyzwaniem będzie jednak ostatni z wymienionych fragmentów. Wszystko przez wpisany w jego przebieg tunel pod Odrą, który będzie najdłuższym tego typu obiektem w Polsce.

Zobacz wideo

Zachodnia Obwodnica Szczecina. Najdłuższy tunel drogowy w Polsce

Największym wyzwaniem technicznym całego przedsięwzięcia będzie tunel pod Odrą, który znajdzie się na odcinku Police – Goleniów. Będzie to dwururowa konstrukcja o długości 5 km i zewnętrznej średnicy niemal 15 m. Grubość obudowy tunelu wyniesie 60 cm, a jego spód sięgnie nawet 51 m poniżej poziomu terenu (jezdnia na głębokości maks. 45 m).

 

Na trasie tunelu przewidziano 19 przejść poprzecznych między rurami, które będą pełnić funkcję ewakuacyjną. Wlot do tunelu znajdzie się tuż za węzłem Police i będzie prowadził pod Zakładami Chemicznymi, liniami kolejowymi oraz terenami portu Police, a wyjście zlokalizowane będzie około 500 m od wschodniego brzegu Odry. Ze względu na rozmiar i poziom skomplikowania inwestycji odcinek zostanie oddany do użytku dopiero w 2032 roku.

Trasa ZOS. Kluczowe elementy inwestycji

Poza samym tunelem odcinek Police – Goleniów obejmie budowę dwóch węzłów drogowych oraz rozbudowę jednego istniejącego. Na trasie powstanie 22 obiektów mostowych, w tym osiem nad ciekami wodnymi, a także dwa duże przejścia dla zwierząt.

Odcinek Kołbaskowo – Dołuje to 13,6 km trasy ekspresowej, obejmującej budowę dwóch węzłów drogowych i 18 obiektów mostowych. Będzie łączył się z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic, przecinał linię kolejową Berlin – Szczecin oraz DK10, umożliwiając płynne połączenie z istniejącą siecią dróg ekspresowych.

Z kolei odcinek Dołuje – Police o długości 11,9 km będzie omijać miejscowości Wołczkowo, Tanowo oraz Trzeszczyn, a w jego ramach powstaną dwa węzły drogowe, 14 mostów i estakad oraz dziewięć przejść dla zwierząt.

Więcej o: