Stołeczni drogowcy stale kontrolują drogi i zwracają uwagę, czy znajdujące się w pasie drogowym obiekty, w tym reklamy, są usytuowane tak, aby nie wpływały na zagrożenie bezpieczeństwa. Kontroli podlega także weryfikacja odpowiednich zezwoleń. Nielegalne obiekty, takie jak szyldy, mała architektura czy ogrodzenia oraz nośniki informacji niemające pozwoleń, są usuwane i trafiają do magazynu ZDM, skąd właściciele mogą je odebrać. Przedmioty nieodebrane są sukcesywnie utylizowane.
W grudniu 2024 roku ZDM przeprowadził 666 kontroli, w tym 263 dotyczących reklam. W wyniku działań usuniętych zostało 50 reklam i 41 innych nielegalnych obiektów umieszczonych w pasie drogowym. Dodatkowo wszczętych zostało 105 postępowań administracyjnych (w tym 66 dotyczących reklam) zmierzających do ukarania właścicieli nielegalnych obiektów. Wydane zostały także 153 decyzje administracyjne (w tym 87 dotyczących reklam) nakładające kary.
ZDM informuje, że bardzo pomocni w zwalczaniu nielegalnych reklam i niebezpiecznych obiektów, są także mieszkańcy Warszawy. Zaniepokojeni ludzie zgłaszają potrzeby interwencji w Miejskim Centrum Kontaktu pod numerem 19115.
Zajęcie pasa drogowego bez zgody wydanej przez ZDM wiąże się z karą. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, kara to dziesięciokrotność opłaty za okres, w którym reklama była wyeksponowana.
Opłaty za zajęcie pasa drogowego pod nośnik są różne i zależą m.in. od wielkości reklamy, czasu jej umieszczenia i kategorii drogi. Przykładowo pas drogowy drogi powiatowej był zajęty przez 30 dni przez reklamę o powierzchni 5 m kw., a stawka opłaty za zajęcie pasa drogowego wynosiła 3,10 zł. Mnożąc te wartości, kwota kary wyniosłaby 4650 zł.