Trasa Jawornik – Lutcza powstanie w trudnym terenie, a jej budowa obejmuje także estakadę oraz tunel. Estakada, o długości około 780 metrów, zostanie poprowadzona na wysokości nawet do 36 metrów nad istniejącą drogą krajową nr 19. W dalszej części estakada przejdzie w dwunawowy tunel o długości blisko 3 km, który będzie najdłuższym tego typu obiektem na Podkarpaciu. Poza tym na trasie pojawią się również most oraz miejsce obsługi podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku granicy państwa.
Infrastruktura dodatkowa obejmuje systemy bezpieczeństwa ruchu, zarządzania ruchem oraz ochrony środowiska. Projekt przewiduje budowę dodatkowych jezdni obsługujących przyległy teren, a także przebudowę kolidującej infrastruktury technicznej i drogowej.
Zadanie wykonane zostanie w trybie "Projektuj i Buduj", a planowana realizacja zajmie łącznie 59 miesięcy. Projekt budowlany oraz uzyskanie niezbędnych decyzji ZRID powinny zająć około 21 miesięcy, po czym rozpoczną się prace budowlane, które potrwają kolejne 38 miesięcy. W okresie zimowym (od grudnia do końca marca) prace będą wstrzymywane.
Przebieg trasy Jawornik – Lutcza charakteryzuje się skomplikowanymi warunkami geologicznymi, typowymi dla fliszu karpackiego, złożonego ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych. Zróżnicowane ukształtowanie terenu, przechodzące przez wzniesienia i doliny, wymaga specjalistycznych rozwiązań inżynieryjnych z uwagi na występujące osuwiska i miejsca podatne na ruchy masowe.
Droga ekspresowa S19 stanowi ważną część międzynarodowego korytarza Via Carpatia, łączącego północ i południe Europy. Na terenie Polski trasa przebiega przez pięć województw, mając docelową długość około 700 km. W województwie podkarpackim S19 osiągnie 169 km długości. Aktualnie oddano do użytku 81,8 km odcinka między Lasami Janowskimi a Rzeszowem Południe. W realizacji znajduje się 84,5 km trasy, obejmującej m.in. odcinki Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, a także fragmenty między Duklą a Barwinkiem.
Odcinek S19 w województwie podkarpackim nie tylko usprawni ruch regionalny, lecz także umożliwi szybkie połączenie z Warszawą dzięki istniejącym już trasom S17 i A4. W przyszłości trasa Jawornik – Lutcza, po zakończeniu budowy w 2031 roku, będzie częścią pełnej S19, łączącej Podkarpacie z krajami Europy Środkowej i Wschodniej.