Obwodnica Giżycka na drodze krajowej nr 59 wymaga rozbudowy. Wszystko ze względu na coraz większe natężenie ruchu na trasie. Jak wynika z Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021, średnio przez drogę przejeżdżały 15 373 pojazdy na dobę. "Głównym celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów poprzez dostosowanie parametrów drogi do obecnie wymaganych standardów" - stwierdzają przedstawiciele GDDKiA.
Aktualnie istniejąca obwodnica Giżycka (ul. Obwodowa) ma w większości przekrój jednojezdniowy. Jej rozbudowa będzie kontynuacją zakończonej w 2021 roku inwestycji obejmującej budowę ronda na skrzyżowaniu z ulicą Świderską wraz z rozbudową istniejącej trasy do przekroju dwujezdniowego (na odcinku około 1 km). Planowane powiększenie trasy obejmie kolejne 1,5 km DK59 od wymienionego wcześniej ronda w kierunku Wilkas. Będzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z dwoma jezdniami o dwóch pasach ruchu każda.
Oprócz rozbudowy drogi powstaną jeszcze dodatkowe jezdnie obsługujące tereny przylegające do obwodnicy, most i wiadukt. Przebudowane zostaną skrzyżowania oraz istniejące chodniki i ciągi pieszo-rowerowe, a także powstaną ich nowe odcinki. "Rozbudowa poprawi parametry techniczne drogi oraz zwiększy przepustowość na skrzyżowaniach z drogami lokalnymi. Efektem inwestycji będzie zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych, skrócenie czasu przejazdu oraz zmniejszenie poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza" - tłumaczą przedstawiciele GDDKiA.
GDDKiA właśnie skierowała do wojewody warmińsko-mazurskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla rozbudowy obwodnicy. Zazwyczaj tego typu zezwolenie zostaje wystawione w ciągu maksymalnie 90 dni. Po jej otrzymaniu drogowcy będą mogli rozpocząć prace budowlane.