Aż 20 minut. Tyle zyskali kierowcy dzięki nowej inwestycji na zakopiance (współfinansowanej przez UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) w ciągu drogi ekspresowej S7. Po otwarciu tunelu (drogę udostępniono w listopadzie 2022 r.) znacząco skrócono czas przejazdu pomiędzy węzłami Lubień i Skomielna Biała a tym samym ułatwiono dojazd do takich miast jak m.in. Kraków, Myślenice czy Poronin, Nowy Targ i Zakopane. Nie dziwi zatem, że statystyki ruchu szybko rosły. Już po szesnastu miesiącach od otwarcia tunelu GDDKiA odnotowała 10-milionowy przejazd. Na tym nie koniec.
Jeszcze na początku 2024 r. każdego dnia przez tunel pod Luboniem Małym przejeżdżało średnio niemal 21 tys. pojazdów. Latem w czasie wakacji średnia sięgnęła 25 tys. aut. Rekord największej liczby przejazdów odnotowano 10 września 2023 r. Wówczas w ciągu jednej doby z drogi skorzystało ponad 40,5 tys. kierowców.
Pora na nowy rekord. W drugą niedzielę sierpnia 2024 r. doliczono się aż 44217 pojazdów. Nie powinno to szczególnie dziwić. Sezon turystyczny w pełni, a wyjazdom w góry sprzyja dobra pogoda.
Kiedy jest największe natężenie ruchu w tunelu? Okazuje się, że największy ruch zwykle odbywa się tuż po południu pomiędzy godziną 12 a 13. Większość, bo aż 2/3 przejazdów ma miejsce w godzinach 9-19. Najmniej pojazdów poruszą się zaś nocą. Jedynie kilkaset pojazdów przemieszcza się między godz. 1 a godz. 4 nad ranem. Znamienne, że niemal wszyscy (aż 99 proc.) jeżdżą zgodnie z przepisami. To zasługa CANARD, który na co dzień obsługuje tunelowy odcinkowy pomiar prędkości. Nieliczni, którzy rażąco lekceważą przepisy otrzymywali mandaty w wysokości nawet 2,5 tys. zł i 15 punktów karnych (to rekordziści, którzy pojechali o ponad 80 km/h za szybko).