Zanim zdecydują o CPK, powstanie nowa CMK. Już za rok będziemy jeździć jeszcze szybciej

Ważą się losy sztandarowego projektu byłego rządu, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Nie wiadomo, czy w ogóle powstanie. Z drugiej jednak strony jeszcze w tym roku zakończy się inna ważna inwestycja infrastrukturalna za 1,8 mld złotych - CMK.

Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) to renesans polskiego kolejnictwa. Już dziś linia te stanowi atrakcyjną alternatywę dla lotnisk i samochodów, a co ważne jest właśnie modernizowana. Dzięki temu prędkość pociągów jeżdżących między Warszawą a Krakowem oraz Katowicami i Wrocławiem zostanie zwiększona do 250 km/h. To ma skrócić jeszcze bardziej czas podróży między tymi aglomeracjami, choć i dziś trudno narzekać. 

Miliardowa inwestycja przyniesie efekty już w 2025 roku

Żeby pociągi mogły rozpędzić się do 250 km/h, potrzebna jest nie tylko wymiana torów (aktualnie takie prace trwają na odcinku między Psarami a Zawierciem), poprawa ich podstaw i regulacja trakcji, ale także budowa nowego systemu nadzorowania przejazdu, tzw. ETCS. I taki właśnie już powstaje. Aktualnie na pięciu odcinkach trwają roboty, a dla dwóch powstaje dokumentacja.

ETCS, czyli European Train Control System, to ściślej rzecz ujmując system nadzorujący ruch pociągów na kolejach, który kontroluje pracę maszynisty, monitoruje prędkość oraz miejsca zatrzymania. System zbudowany jest na bazie kolejowej sieci telekomunikacyjnej do komunikacji między składami a urządzeniami na torach. Głównym celem inwestycji jest zwiększenie bezpieczeństwa na torach kolejowych oraz redukcja zużycia energii poprzez usprawnienie przepustowości i płynności ruchu pociągów.

Aktualna inwestycja ma na celu wprowadzenie systemu ETCS poziomu 2 na trasie Korytów–Zawiercie o długości 210 km. Po jej ukończeniu nadzór nad trasą będzie się odbywał w lokalnym centrum sterowania w Idzikowicach. System ma zapewnić bezpieczeństwo większej liczbie pociągów znajdujących się w tym samym czasie na linii. Jednak osiągnięcie takiego poziomu bezpieczeństwa jest też niezbędne do zwiększenia prędkości składów. Wartość inwestycji to 1,8 mld zł.

Zobacz wideo

Kiedy pojedziemy pociągiem 250 km/h?

Pierwsze zmiany w ruchu pociągów, na początku na docinku północnym od Grodziska Mazowieckiego do Idzikowic, nastąpią jeszcze w marcu 2024 r. Natomiast w IV kwartale 2024 r. można się ich spodziewać na części południowej - od Włoszczowy Północ do Zawiercia. Jeszcze w tym roku wymienione zostaną także rozjazdy oraz zakończą się badania geotechniczne wraz z weryfikacją wzmocnień pod torami na całej trasie CMK. Dodatkowo przebudowana zostanie stacja Psary.

Dopiero po uruchomieniu w pełni systemów ETCS poziomu 2, przeprowadzeniu certyfikacji i uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji całej linii CMK, pociągi będą mogły rozpędzić się do 250 km/godz. Jeśli nie będzie żadnych utrudnień po drodze, pierwsze takie przejazdy znajdą się w rozkładzie jazdy na 2025/2026 rok.

Źródło: inzynieria.com

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.