Już w marcu rusza budowa S19 w pobliżu Białegostoku. Jest zgoda wojewody

Już w marcu ruszy budowa ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód. Wojewoda podlaski wydał właśnie decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Już w marcu drogowcy rozpoczną budowę kolejnego odcinka S19 położnego na północny zachód od Białegostoku. Uzyskanie decyzji ZRID koniecznej do rozpoczęcia realizacji inwestycji trwało dłużej niż pierwotnie zakładano. Wszystko ze względu na konflikt interesów - białostocki RDOŚ musiał wyłączyć się z udziału w postępowaniu. Ponowną ocenę oddziaływania na środowisko, zgodnie z zaleceniem GDOŚ, prowadził RDOŚ w Lublinie, który uzgodnił warunki realizacji inwestycji pod koniec zeszłego roku. Z tego względu wojewoda mógł wydać decyzję ZRID dopiero teraz.

Zobacz wideo

Już w marcu rusza budowa S19 w pobliżu Białegostoku. Drogowcy: To trudny fragment drogi

Odcinek Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód docelowo będzie miał 10,2 km długości. Jego budowy podjęło się konsorcjum firm PORR (lider) i UNIBEP. Umowa opiewa na kwotę 405,6 mln zł i została podpisana 19 maja 2021 roku. Trasa włącza się na północy, w rejonie miejscowości Krynice, w istniejącą drogę krajową nr 65 Ełk – Białystok, a w przyszłości także w odcinek S16 Knyszyn – Krynice. Od zachodu omija stolicę województwa i na południu łączy się z funkcjonującą drogą ekspresową S8, na planowanym węźle Białystok Zachód. 

"To ważny fragment S19, bo w ramach tego zadania powstanie węzeł Białystok Zachód (typ WA, czyli tzw. pełna koniczyna - dop. red.), łączący docelowo dwie drogi ekspresowe, powstającą S19 z istniejącą S8. W ramach budowy węzła wykonana będzie też przebudowa S8 na długości około 1,9 km. Zadanie obejmować będzie też budowę 13 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów - nad rzekami Supraśl i Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok – Ełk" - tłumaczą drogowcy.

Droga ekspresowa S19 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę (z rezerwą terenu pod trzeci pas) i będzie przystosowana do obciążeń 11,5 t/oś. Rodzaj konstrukcji nawierzchni wybierze wykonawca, przy zachowaniu wymagań jakościowych GDDKiA. Odcinek będzie zrealizowany w latach 2024-2026.

S19 w województwie podlaskim

Droga ekspresowa S19 w województwie podlaskim, rozpoczynająca się na granicy z Białorusią, będzie miała ponad 177 km długości. Jej realizację podzielono na 15 krótszych odcinków (uwzględniając obwodnicę Bielska Podlaskiego):  

  • Kuźnica – Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;  
  • Sokółka – Czarna Białostocka, ok. 24,1 km - po odwołaniu od wyroku KIO sprawa trafiła do sądu;  
  • Czarna Białostocka – Białystok Północ, 12,34 km - umowa z wykonawcą podpisana;
  • Białystok Północ – Dobrzyniewo, ok. 9,47 km - po odwołaniu od wyroku KIO sprawa trafiła do sądu;  
  • Dobrzyniewo – Białystok Zachód, ok. 10,2 km - budowa rusza w marcu;  
  • Białystok Zach. – Białystok Księżyno, ok. 16,6 km - GDDKiA otrzymała nową DŚU (Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia);  
  • Białystok Księżyno – Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65 - nowa DŚU;  
  • Białystok Południe – Wojszki, ok. 11,2 km, otrzymaliśmy nową DŚU;  
  • Wojszki – Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km - w przygotowaniu;  
  • Deniski – Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji – oczekuje na ZRID;  
  • Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji –  trwa budowa;  
  • Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji – trwa budowa;  
  • Boćki – Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji – trwa budowa;  
  • Malewice – Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji – trwa budowa;
  • obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 2,8 km (GP), w realizacji – w budowie od marca. 
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.