W ubiegłym roku GDDKiA oddała do ruchu blisko 25-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S11 stanowiący obwodnicę Olesna. Teraz czas na budowę kolejnych fragmentów trasy. Już wkrótce drogowcy podpiszą umowy na realizację trzech nowych odcinków o łącznej długości 46 km.
Zaplanowana inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 45,8 km z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Inwestycję podzielono na trzy odcinki:
Jej początkowy fragment zlokalizowany będzie na terenie woj. wielkopolskiego (na długości ok. 12 km), łącząc się z oddaną do ruchu 16 sierpnia 2021 r. obwodnicą Kępna. Kolejna, niemal 3-kilometrowa część trasy, zlokalizowana będzie na terenie woj. łódzkiego. 31 km drogi przebiegać będzie na terenie woj. opolskiego, przez gminy Byczyna, Kluczbork i Lasowice Wielkie. Koniec tego fragmentu połączy się z oddaną niedawno do użytku obwodnicą Olesna.
Jak informują drogowcy, w przetargu na budowę pierwszego odcinka najkorzystniejszą ofertę opiewającą na blisko 376 mln zł złożyła firma Polaqua (budżet GDDKiA na realizację tego odcinka wyniósł niecałe 501 mln zł). Ta sama firmy stworzy również odcinek Siemianice – Gotartów. W tym przypadku przedsiębiorstwo również złożyło najniższą ofertę opiewającą na ponad 523 mln zł (przy budżecie wynoszącym ponad 795 mln zł). Co się tyczy trzeciego z wymienionych fragmentów, jego realizacją zajmie się konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Wartość oferty to prawie 465 mln zł przy kosztorysie niemal 568 mln zł.
Dla dwóch pierwszych odcinków trwa kontrola uprzednia Prezesa Zamówień publicznych. Po jej zakończeniu drogowcy będą mogli podpisać na wiosnę umowę na realizację inwestycji. Wykonawca będzie miał na wykonanie zadania 39 miesięcy (bez okresów zimowych, 16 grudnia – 15 marca, w trakcie prac budowlanych). W przypadku trzeciego odcinka, do rozstrzygnięcia przetargu wpłynęło odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO).
Jak tłumaczą drogowcy, dwujezdniowa trasa na znacznej długości zostanie poprowadzona nowym śladem. Przewidziano na niej budowę kilkudziesięciu obiektów inżynierskich, w tym przejść dla zwierząt. Na całym prawie 46 km odcinku zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych:
Za węzłem Kluczbork Północ planowana jest lokalizacja Miejsc Obsługi Podróżnych po obu stronach drogi. W rejonie tego węzła planowana jest również budowa Obwodu Utrzymania Drogi. Ponadto w ciągu trasy głównej wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie do obsługi przyległego terenu. "Realizacja inwestycji, poza zapewnieniem komfortu podróżowania na tym odcinku, przyczyni się do poprawy jakości szlaków komunikacyjnych nie tylko na terenie województwa wielkopolskiego, łódzkiego i opolskiego. Wpłynie bowiem na wyprowadzenie z miast ruchu tranzytowego na całej osi północ-południe poprzez drogę ekspresową S11" - dodaje GDDKiA.
Do 2030 roku cała trasa S11 połączy leżący na Pomorzu Środkowym Kołobrzeg przez Piłę, Poznań i Kępno z Aglomeracją Śląską. Po realizacji wszystkich odcinków będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina (ok. 35,5 km) blisko 620 km. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 150 km (wliczając wspólny przebieg S6 i S11). Dla pozostałych odcinków, w zależności od etapu, inwestycje są już realizowane, bądź prowadzone są prace przygotowawcze. W nadchodzących latach pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.
"W lipcu 2023 r. oddaliśmy do ruchu obwodnicę Olesna - to blisko 25 km dwujezdniowej trasy z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Inwestycja to także budowa 24 obiektów mostowych oraz węzła Olesno. Dzięki temu kierowcy mają do dyspozycji pierwszy odcinek drogi ekspresowej w woj. opolskim" - informują drogowcy.