Droga ekspresowa S8 długo biła się o palmę pierwszeństwa z drogą S7. Wszystko wskazuje jednak na to, że ostatecznie zwycięży. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. sprawia, że S8 wydłuży się aż do 786 km. W pełnym śladzie będzie zatem o 80 km dłuższa od S7 i o 144 km dłuższa od pierwotnych planów. Powiem więcej, to będzie najdłuższa droga szybkiego ruchu w Polsce. Pobije nie tylko S7, ale także A4 czy A2.
Pierwotnie droga ekspresowa S8 miała prowadzić od Kłodzka aż po Białystok. To dawało nieco ponad 642 km. Ślad prowadzi przez ważne ośrodki miejskie. Trasa ma przecinać Wrocław, Sieradz, Łódź, Piotrków Trybunalski, Warszawę czy Białystok. Tym samym połączy takie województwa, jak dolnośląskie, wielkopolskie, łódzkie, mazowieckie i podlaskie. I w tym śladzie S8 jest praktycznie gotowa. Drogowcom zostało do budowy 80 km asfaltu za Wrocławiem w kierunku Kłodzka oraz łącznik za Piotrkowem Trybunalskim.
Ciekawa sytuacja dotyczy 60-kilometrowego łącznika za Piotrkowem Trybunalskim. Bo będzie on odgrywać dwie role. Odciąży A2, które aktualnie łączy fragmenty S8. Poza tym pozwoli na uzyskanie bezpośredniego połączenia S8 z trasami S12 i S74. Pisałem o tym, że trasa S8 została w ostatnich planach drogowych rządu wydłużona. To dotyczy dwóch odcinków:
Droga ekspresowa S8 ma długą historię. Bo tak naprawdę pierwszy jej fragment powstał w 1976 r. Pośrednio, ale powstał. Trasa między Piotrkowem Trybunalskim a Warszawą przyjęła bowiem ślad dawnej gierkówki. Jej przebieg został jednak zmodernizowany i dostosowany do standardu trasy ekspresowej. Pierwszym odcinkiem S8 zbudowanym w wolnej Polsce była obwodnica Radzymina. Ta została oddana do użytkowania w 1998 r.
Kiedy S8 mogłoby mieć blisko 800 km długości? Teoretycznie plan pojawia się w rządowym programie zakładającym realizację do 2030 r. Taka data wydaje się jednak mało prawdopodobna. I to nie ulega żadnym wątpliwościom. Do deadline zostało bowiem 6 lat. W świecie budowy dróg, planowania ich przebiegu i zdobywania pozwoleń to zaledwie 6 lat. Czasami tyle czasu nie starcza na załatwienie wszystkich formalności. A część nowych fragmentów jest dopiero w planach. Początkowych planach na papierze.