Autostrada A4. GDKKiA ma bardzo sprytny plan. Poszerzy odcinek w Małopolskiem

Kierowcy korzystający z autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Tarnowem mogą zacierać ręce. GDDKiA szykuje się do poszerzenia tego odcinka o trzeci pas. Co prawda, przyjdzie nam na to trochę poczekać - drogowcy zakładają zakończenie inwestycji do 2034 roku.

GDDKiA dostała zielone światło na poszerzenie autostrady A4 o trzeci pas. Mowa tutaj o trasie z Krakowa do Tarnowa. Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał właśnie program inwestycji na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla tego odcinka. To, jak potrzebna jest to inwestycja, obrazują dane Generalnego Pomiaru Ruchu. Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie Gazeta.pl

Zobacz wideo

Autostrada A4 z trzecim pasem ruchu. Coraz więcej samochodów na trasie

W 2015 roku, gdy po raz pierwszy zmierzono liczbę samochodów poruszających się na odcinku między Krakowem a Tarnowem, korzystało z niego od 18 tysięcy (odcinek Tarnów Zachód – Tarnów Centrum) do 34 tysięcy pojazdów (odcinek Bieżanów – Targowisko). Kolejny pomiar, przeprowadzony w latach 2020-2021, pokazał ogromny, prawie dwukrotny wzrost. Na odcinku Bieżanów – Targowisko było to już prawie 64 tysiące pojazdów (wzrost o 87 proc.), a na przebiegającej wzdłuż granic Tarnowa autostradzie A4 ponad 31 tysięcy aut (więcej o 74 proc.). 

Co oczywiste, takie natężenie ruchu wpływa na przepustowość i komfort jazdy kierowców. Więcej samochodów to mniejsza płynność ruchu, częstsze korki i ryzyko kolizji. Jak wynika z analiz przygotowanych przez GDDKiA, w 2037 roku między węzłami Kraków Bieżanów a Targowisko poruszać się będzie od 72 do 82 tysięcy pojazdów, a autostradą wokół Tarnowa od 37 do 41 tysięcy samochodów. Ruch więc zwiększać się będzie nadal, choć nie w tak szybkim tempie jak w ostatnich latach.  

By autostrada mogła w przyszłości dostatecznie dobrze spełniać swoją funkcję, musi zostać poszerzona. Plany drogowców zakładają utworzenie trzeciego pasa na 75-kilometrowym odcinku od Krakowa do Tarnowa. "Przeanalizujemy również, czy i w jaki sposób możemy poprawić płynność ruchu na autostradzie w granicach Krakowa, pomiędzy ul. Kąpielową (między węzłami Kraków Południe i Kraków Łagiewniki) a węzłem Kraków Bieżanów. Na tym odcinku już dziś kierowcy mają do dyspozycji po trzy pasy ruchu w każdym kierunku" - dodają przedstawiciele GDDKiA.

Podpisany przez ministra program pozwala na przygotowanie i ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie planu rozbudowy autostrady, a także uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Niestety, nieprędko doczekamy się poszerzonego małopolskiego odcinka. Drogowcy przewidują, że wstępne prace potrwają do 2028 roku. Sama budowa rozpocznie się prawdopodobnie w 2031 roku, a zakończy w 2034.

Warto dodać, że rozbudowa autostrady A4 o dodatkowe pasy ruchu zaplanowana jest na łącznie ok. 460-kilometrowym odcinku pomiędzy Krzyżową a Tarnowem. Drogowcy opracowują już dokumentację dla trasy od Krzyżowej do węzła Wrocław Wschód oraz pomiędzy węzłami Balice i ul. Kąpielową w Krakowie. Minister infrastruktury niedawno podpisał także programy inwestycji dla odcinków od granicy województwa opolskiego i śląskiego do Krakowa.

Więcej o: