Droga ekspresowa S7 to jedna z najważniejszych dróg w kraju, a codziennie jeżdżą nią tysiące kierowców. Jest bezpłatna i prawie łączy północ z południem kraju. Brakuje jeszcze kilku małych odcinków, ale siódemka kiedyś połączy Gdańsk z Rabką-Zdrojem i będzie liczyć ponad 700 km. Największe miasta przy trasie S7 to Gdańsk, Elbląg, Warszawa, Radom, Kielce i Kraków. S7 jest też oczywiście częścią zakopianki. Większość trasy oddano kierowcom, ale wciąż są wąskie gardła. Jedno z nich, na północ od Warszawy, niedługo ma zniknąć.
Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie oraz dostosowanie do parametrów trasy ekspresowej północnego wlotu DK7 do Warszawy. W miejscu obecnej dwujezdniowej i dwupasowej drogi powstanie ekspresówka z trzema pasami ruchu na każdej jezdni
- komentuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Każdy, kto jechał kiedyś w kierunku Gdańska z Warszawy wie, jak ważny to odcinek. Wykonawcy na zbudowanie tego fragmentu S7 mają 536 milionów złotych. Za budowę odpowiada konsorcjum Fabe Polska (lider konsorcjum), SP Sine Midas Stroy Kazachstan oraz Yörük Yapi ?nsaat Turcja.
GDDKiA podaje, że wykonawcy mają 36 miesięcy na realizację umowy, ale oczywiście nie wliczają się w to okresy zimowe, które w przypadku dróg to czas od 16 grudnia do 15 marca. Co to oznacza dla kierowców? Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to nowymi kilometrami S7 pojedziemy wiosną 2027 r.
Dyrekcja podaje, że wykonawcy mają przygotować projekt budowlany, uzyskać niezbędnych decyzji, a następnie zbudować ok. 9 km drogi ekspresowej S7. W miejscu obecnej dwujezdniowej i dwupasowej DK7 powstanie dwujezdniowa ekspresówka z trzema pasami ruchu. Wybudowane zostaną trzy węzły: Czosnów, Palmiry i Sadowa. Ponadto powstaną drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Na północ od Warszawy na S7 dzieje się sporo. W realizacji jest odcinek Płońsk - Czosnów. Ten 35-kilometrowy fragment S7 zostanie udostępniony kierowcom w 2025 r. Natomiast w październiku 2023 r. GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie ostatniego odcinka północnego wlotu do stolicy, ok. 12,9 km nowego przebiegu drogi ekspresowej, pomiędzy Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej (S8) w Warszawie. Jesteśmy bardzo ciekawi, co wymyślą drogowcy, żeby dociągnąć S7 do stolicy. To nie lada wyzwanie.