Już przed weekendem majowym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła kierowcom ciąg główny S7 pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn. Droga była już przejezdna w pełnym przekroju dwóch pasów ruchu na odcinku ponad 17-kilometrów. Prace jednak nie zostały w pełni zakończone. Brakowało w pełni funkcjonalnego węzła Lesznowola oraz Tarczyn Południe. To jednak się zmienia. Tuz przed 1 listopada udało się otworzyć węzeł Tarczyn Północ. Dzięki temu wszystkie węzły na trasie są już gotowe.
Wykonawca inwestycji nie zjeżdża jeszcze z placu budowy. Robotnicy przenoszą się na budowę dróg serwisowych, lokalnych oraz pary Miejsc Obsługi Podróżnych Mieszkowo. Jak informuję GDDKiA finalizowane są też roboty związane z ogrodzeniem drogi ekspresowej. Zgodnie z umową wykonawca ma zrealizować te prace do I kwartału 2024 r. Po ich zakończeniu i uzyskaniu decyzji pozwolenia na użytkowanie, trasa zyska status drogi ekspresowej z dopuszczalną prędkością do 120 km/h. Obecnie ograniczenie prędkości wynosi do 100 km/h.
Ostatnim etapem będzie remont dotychczasowego przebiegu DK7 –17 km od Sękocina Starego do Rembertowa. Zakończenie tych prac, a tym samym całego kontraktu, zgodnie z podpisaną umową przewidziano na koniec III kwartału 2024 r.
Dzięki nowemu odcinkowi S7 na południe od Warszawy rozdzielono wspólny przebieg dwóch dróg ekspresowych: S7 i S8, który dotychczas kumulował się na odcinku pomiędzy węzłem Opacz na Południowej Obwodnicy Warszawy oraz Jankami. Dziś trasa wylotowa w kierunku Krakowa rozpoczyna się na węźle Warszawa Lotnisko, a dwujezdniową drogą dojedziemy do położonej blisko 230 km dalej granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego.
Obecnie prowadzone są prace nad kolejnymi dwoma odcinkami: Miechów - Szczepanowice (5,3 km) oraz Widoma - Kraków Nowa Huta (18,3 km). Kierowcy mogą już korzystać z 13-kilometrowego odcinka między nimi, tj. od Szczepanowic do Widomy, oraz blisko siedmiokilometrowego odcinka od Nowej Huty do węzła Kraków Bieżanów, na skrzyżowaniu z autostradą A4. Całą trasę o długości blisko 293 km między Warszawą a Krakowem będzie można przejechać przed końcem 2024 roku.
Na południowym odcinku od Krakowa mamy już ponad 31 km drogi ekspresowej od Myślenic do Rabki-Zdroju z tunelem pod górą Luboń Mały. Obecnie prowadzone są prace nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym dla około 35 km dwujezdniowej drogi od Rabki-Zdroju do Chyżnego i granicy ze Słowacją.