Zbliża się koniec koncesji na A4. Rząd szykuje rewolucyjne zmiany dla tej trasy

Dobiega końca kontrowersyjna umowa koncesyjna na obsługę autostrady A4. Aktualny rząd przedstawił już plany dotyczące tej drogi i jej newralgicznego odcinka. Kierowcy się ucieszą, o ile nowy rząd nie zmieni planów.

Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło plany dotyczące przyszłości koncesyjnej autostrady A4. Odcinek  A4 między Katowicami a Krakowem, który obecnie jest zarządzany przez spółkę Stalexport Autostrada Małopolska, nie będzie miał kolejnych operatorów. Koncesja obecnego zarządcy wygasa w 2027 roku i na tym koniec. Po wygaśnięciu umowy kontrolę nad trasą przejmie Skarb Państwa. Zgodnie z zapowiedziami resortu autostrada A4 ma stać się wtedy bezpłatna dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. To jednak nie koniec dobrych wieści dla kierowców. 

Zobacz wideo Chciała wjechać na autostradę A4 pod prąd, bo tak pokierowała ją nawigacja

Co czeka kierowców po 2027 roku?

W planach rządowych dotyczących autostrady A4 zapowiedziano prawdziwą rewolucję. Rząd ma nie tylko przejąć kontrolę i znieść opłaty na odcinku Kraków-Katowice, lecz także rozbudować i zmodernizować wysłużoną już trasę. Newralgiczny i najbardziej obciążony odcinek między dwoma dużymi aglomeracjami zostanie rozbudowany o nowe pasy ruchu. Prace mają zostać podzielone na dwa odcinki.

  • Węzeł Murckowska (Katowice) - Węzeł Byczyna: długość tego odcinka wynosi 25,2 km. Planowane są prace związane z dobudową trzeciego lub czwartego pasa autostrady, przebudową lub rozbudową czterech węzłów drogowych (Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna) oraz przebudową 36 obiektów inżynierskich. W ramach tej inwestycji powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Giszowiec/Janów.
  • Węzeł Byczyna - Węzeł Balice I (Kraków): ten odcinek ma długość 34,5 km i obejmuje dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady. Planowana jest także przebudowa lub rozbudowa trzech węzłów drogowych (Balin, Chrzanów, Rudno) oraz 42 obiektów inżynierskich. Ponadto powstaną nowe Miejsca Obsługi Podróżnych: Aleksandrowice/Morawica oraz Rudno/Grojec.

A4 bez opłat i poszerzona

W pierwszej kolejności Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi przetarg na dokumentację potrzebną do rozbudowy odcinka A4. Drogowcy zapowiedzieli, że wykonawca ma być wyłoniony już w 2024 roku. Kluczowym aspektem jest zwiększenie przepustowości autostrady, która codziennie obsługuje od 41 do 75 tysięcy pojazdów. Aktualnie jest to jedna z najważniejszych tras łączących Kraków z aglomeracją górnośląską, a ruch na tym odcinku stale rośnie. Rozbudowa A4 obejmie również przebudowę węzłów, obiektów inżynierskich oraz budowę lub rozbudowę Miejsc Obsługi Podróżnych. 

Po zakończeniu prac autostrada A4 Katowice-Kraków będzie bezpłatna dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Urzędujący jeszcze minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że ta decyzja ma na celu ułatwienie przemieszczania się mieszkańcom aglomeracji górnośląskiej i Krakowa. Obecnie autostrada A4 jest jedną z pięciu dróg zapewniających bezpośrednie połączenie między Krakowem a Katowicami.

Kontrowersje wokół koncesji na A4 i Stalexportu

Autostrada A4 była pierwszą polską trasą wybudowaną w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Oprócz niej podobne umowy podpisano przy budowie fragmentów trasy A1 i A2. Wokół umowy koncesyjnej podpisanej w 1997 roku, a także aneksu negocjowanego m.in. przez Emila Wąsacza, który był ministrem skarbu w rządzie Jerzego Buzka, a potem przez 22 lata zarządzał Stalexportem. Co ciekawe, wspomniany aneks utajniono, ale mimo tego przez niektórych ekspertów był uznawany za niekorzystny dla Skarbu Państwa.

Źródło: GDDKiA, Conadrogach.pl

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.