Ponad 113-kilometrowy odcinek S10 między Szczecinem a Piłą, mocno przyspieszyłby podróż z Warszawy i centralnej Polski do Szczecina. Niestety, choć niemal w jednym rzucie ogłoszono przetargi na wszystkie odcinki tego fragmenTu, a dalsza część trasy między Piłą a Bydgoszczą jest już w przygotowaniu, to przyjdzie nam sporo poczekać na oddanie całej trasy do użytku.
Jak wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad umowy z wykonawcami zostaną podpisane dopiero w przyszłym roku. Zwycięzcy przetargów będą mieli następnie 10 miesięcy na opracowanie projektów i złożenie wniosków o wydanie decyzji ZRID. GDDKiA przewidują, że procedowanie zajmie kolejne 7 miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. W tym ostatnim przypadku należy odliczyć czasu na przerwę zimową (od 16 grudnia do 15 marca). To oznacza, że w najlepszym przypadku, jeśli nie będzie odwołań od wyników przetargu, pełną trasą ze Szczecina do Piły będzie gotowa dopiero w 2028 roku.
Aktualnie kierowcom musi wystarczyć odcinek od Szczecina do Stargardu i niewielki fragment trasy będący jednocześnie obwodnicą Wałcza.
Nowy odcinek rozpocznie się od zakończenia obwodnicy Wałcza, która została otwarta dla ruchu w 2020 roku. Nowa trasa skręci na południowy zachód, omijając miejscowości Nowa Łubianka i Stara Łubianka, które leżą na obecnej drodze DK10. Na południe od Nowej Łubianki przewiduje się budowę miejsc obsługi podróżnych (MOP) z przestrzenią zaplanowaną na przyszłe stacje paliw i restauracje.
Przy skrzyżowaniu z drogą powiatową Stara Łubianka-Szydłowo powstanie węzeł drogowy Stara Łubianka. Następnie trasa S10 przetnie obszar leśny i zbliży się do obecnej trasy DK10. Nowa droga przebiegnie między Zbiornikiem Koszyckim a Jeziorem Zalew, a przy skrzyżowaniu z drogą S11 zaplanowano budowę węzła drogowego Piła Północ, łączącego się z drogą ekspresową S11. W ramach tej inwestycji zostanie stworzony kompletny układ drogowy dla węzła Piła Północ, włączając tymczasowe połączenia z istniejącą DK10 od wschodu i DK11 od północy.
Stworzenie połączenia między Zachodnim Pomorzem a centralną częścią kraju to główny cel drogi ekspresowej S10. Trasa o długości około 410 km połączy Szczecin z aglomeracją warszawską, przechodząc przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń. Całkowite ukończenie brakujących odcinków jest zaplanowane do 2030 roku. S10 stworzy bezpośrednie połączenie między regionami Pomorza Zachodniego, północnej Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza, stanowiąc alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.
Obecnie kierowcy korzystają zaledwie z kilku istniejących odcinków S10, takich jak obwodnica Wyrzyska w części jednojezdniowa w Wielkopolskim, oraz odcinki Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe województwa kujawsko-pomorskiego, które są jednojezdniowe. W trakcie realizacji są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe.
Obecnie przygotowywane są również odcinki Wyrzysk – Bydgoszcz (o długości około 40 km) oraz A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Odcinek Wyrzysk – Bydgoszcz otrzymał już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w listopadzie ubiegłego roku. Projektanci pracują też nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym dla odcinka A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Ponadto trwają przygotowania do poszerzenia około 35 km autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg z S10. W województwie wielkopolskim złożono wniosek o uzyskanie DŚU dla odcinka Piła – Wyrzysk o długości około 28 km i oczekuje się na jej zatwierdzenie.