Mamy kolejną autostradę. To koniec "najdłuższych schodów Europy"

"Najdłuższe schody Europy". Autostrada A18 budowana jeszcze w latach 30. przez Niemców długo cieszyła się tym przydomkiem, dziś trasa ta zaczyna nowy, płaski i równy rozdział. Właśnie zakończono modernizację ostatniego odcinka A18.

Z pompą i przedwyborczym pstryczkiem zakończono modernizację 50 kilometrów autostrady A18. Drogi ciągnącej się od granicy z Niemcami do granicy między województwem lubuskim a dolnośląskim i łączącej się z autostradą A4. Jak informuje GDDKiA, w połowie października otwarty będzie ostatni z czterech fragmentów trasy do węzła Golnice (woj. dolnośląskie). Po tym długość autostrady A18 wyniesie 70 km.

Przy okazji prac nad A18 przebudowano także odcinek drogi krajowej DK18 o długości ponad 16 km od Iłowej do granicy między województwem lubuskim a dolnośląskim. Ostatnie 600 metrów tego odcinka, między mostem granicznym a węzłem Olszyna, uzyskało pozwolenie na użytkowanie jako dopełnienie już oddanego pod koniec lipca odcinka autostrady.

Jak modernizowano "najdłuższe schody Europy"?

Droga nr 18 została zrealizowana w latach 30. przez władze III Rzeszy jako fragment autostrady Reichsautobahn mającej połączyć Berlin z Chociebużem i Wrocławiem oraz niemiecką częścią Górnego Śląska. Po wojnie droga jednak zasłynęła głównie jako "najdłuższe schody Europy" z racji jej sposobu wykonania – trasa wykonana była z betonowych płyt, łączenia których mocno uprzykrzały kierowcom podróż.

Zobacz wideo

Prace modernizacyjne obejmowały wymianę zdegradowanej nawierzchni południowej jezdni oraz dostosowanie drogi do parametrów autostrady, w tym zmiany w węźle Iłowa, pasach włączenia i wyłączenia, łącznicach, rondzie (na połączeniu z drogą wojewódzką nr 296) oraz dostosowanie połączenia ze stacją benzynową. Ponadto zbudowano drogi serwisowe i wewnętrzne, zjazdy awaryjne oraz przejazdy awaryjne. Dodatkowo wybudowano pięć nowych obiektów mostowych, w tym dwa górne przejścia dla dużych zwierząt, dwa wiadukty nad drogą lokalną i linią kolejową oraz most nad rzeką Czerna.

Autostrada A18 po modernizacji nadal jest betonowa, ale daje zupełnie inne wrażenia podczas jazdy. Teraz jest cicho i równo. Podczas budowy A18 użyto ponad 142 000 ton betonu do budowy nowej nawierzchni i konstrukcji mostowych. W ciągu całego procesu budowy przeprowadzono ponad 8,5 tysiąca badań, aby zapewnić odpowiednią jakość nawierzchni. W okresie intensywnych prac budowlanych pracowało przy tej inwestycji blisko 240 osób i niemal 140 jednostek sprzętu.

Ten etap przebudowy drogi DK18 stanowi drugą fazę prac związanych z dostosowaniem tej trasy do parametrów autostrady. Pierwszym etapem było zbudowanie północnej jezdni DK18 o parametrach autostradowych, kierującej się w stronę granicy państwa w Olszynie, w latach 2004-2007.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.