Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Droga ekspresowa S10 Szczecin - Piła ma być trasą dwujezdniową z dwoma pasami ruchu w obydwie strony. Zostanie podzielona na 8 odcinków realizacyjnych. Jeden z fragmentów połączy się także ze Szczecin Kijewo należącym do autostrady A6.
Trasa obejmować będzie utworzenie jedenastu węzłów drogowych oraz pięć par Miejsc Obsługi Podróżnych i dwa Obwody Utrzymania Drogi. Prace mają ruszyć w 2025 roku, a termin oddania jej do użytku kierowców ma nastąpić trzy lata później. Przetargi ruszyły dla tych trzech konkretnych odcinków:
Inwestycja wokół pierwszego z nich obejmuje zbudowanie nowego przebiegu S10 omijającego od północy osiedle Płonie na terenie Szczecina. W ten sposób tranzyt zostanie wyprowadzony z obszaru, w którym aż roi się od skrzyżowań oraz przejść dla pieszych. Plany zakładają powstanie dwóch węzłów drogowych, mostu na rzece Płonia i trzy przejścia dla zwierząt.
Odcinek Rzecz - Cybowo rozpocznie się za węzłem drogowym Rzecz i będzie przebiegać na północ od istniejącej drogi krajowej nr 10. Wokół tego fragmentu wybudowane zostaną obiekty mostowe w ilości 14 - sześciu wiaduktów, mostu, trzech przejść dolnych dla dużych zwierząt i czterech przejść górnych dla dużych zwierząt.
Natomiast ostatni z wymienionych powyżej odcinków będzie przedłużeniem poprzedniego. S10 ominie Cybowo oraz Kalisz Pomorski, dla którego powstanie też węzeł drogowy. Tutaj utworzone zostanie 16 obiektów mostowych w postaci pięciu wiaduktów drogowych, czterech przejść górnych dla zwierząt i siedmiu przejść dolnych.
Zachodniopomorska część S10 będzie łączyła Szczecin oraz tereny województwa z Piłą, Bydgoszczą i Toruniem z aglomeracją Warszawską. Dzięki bezpośredniemu połączeniu regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza zostanie utworzony alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2. Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Szczecin