Droga ekspresowa S12 będzie w przyszłości przyspieszać podróż przez centrum kraju od Piotrkowa Trybunalskiego przez Sulejów, Opoczno, Radom do Lublina i Chełma. Ma to ułatwić podróżowanie między zachodnią i wschodnią granicą państwa, a także krajami Unii Europejskiej i Ukrainą. Droga rozpocznie się u zbiegu z autostradą A1 w okolicach Piotrkowa Trybunalskiego i zakończy na przejściu granicznym w Dorohusku. Obecnie można korzystać z blisko 94 km drogi S12 w województwie lubelskim, od Puław do Piask, a w trakcie jest realizacja kolejnych 70 km odcinka do granicy z Ukrainą.
To już drugi etap prac województwie mazowieckim. Wkrótce ogłoszony zostanie przetarg na zaprojektowanie i budowę 14,7-kilometrowego odcinka od Przysuchy do Wieniawy. Nowa trasa będzie posiadać dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym na każdej z nich, oddzielone szerokim pasem rozdziału. Konieczna będzie przebudowa pewnych lokalnych dróg, które będą kolidować z nową trasą, aby przywrócić połączenia drogowe i dostęp do posesji. W planach są także nowe elementy infrastruktury drogowej dla pieszych i rowerzystów, a także różne obiekty inżynieryjne i systemy ochrony środowiska. Węzły drogowe Przysucha i Wieniawa umożliwią dostęp do nowej trasy.
Nowa droga ekspresowa S12 ma na celu zastąpienie zatłoczonej drogi krajowej nr 12. Przed ogłoszeniem przetargów na kolejne odcinki drogi, zarówno na zachód, jak i na wschód od już wspomnianych, konieczne jest zakończenie procedur środowiskowych. Na przykład, procedura dla odcinka od Piotrkowa Trybunalskiego do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego obejmuje trasę o długości 61,2 km i jest w trakcie uzyskiwania decyzji środowiskowej. Podobnie, postępowanie administracyjne jest prowadzone dla odcinka na wschód od Radomia.
W międzyczasie rozpoczęto prace projektowe dla łącznika drogi ekspresowej S8 do węzła Łódź Południe (A1/S8) do węzła Kozenin (S12/S74), który połączy Tomaszów Mazowiecki i okoliczne miejscowości z Łodzią oraz skróci czas podróży między Warszawą a Wrocławiem.
Co do odcinków S12 w województwie lubelskim, aktualnie można korzystać z 94 km trasy od Puław do Piask, a trwa realizacja kolejnych 70 km odcinka od Piask do granicy z Ukrainą. Na przykładzie obwodnicy Chełma, która ma długość ponad 13 km i jest częścią planowanej drogi S12 Piaski – Dorohusk o łącznej długości 75 km, widoczne są postępy w pracach budowlanych. Dla pozostałych odcinków trwają prace nad dokumentacją projektową.