Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Wraz z wydaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) rozpoczyna się proces przejmowania terenów na obszarze inwestycji przez Skarb Państwa. Jednocześnie rozpoczyna się procedura odszkodowawcza dla właścicieli nieruchomości. Postępowanie administracyjne dotyczące wysokości wypłat odszkodowań podejmie Wojewoda Podlaski wraz z gronem niezależnych rzeczoznawców.
Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex, a jej wartość wyceniono na 134,8 mln zł. Obwodnica ma być gotowa w drugim kwartale 2025 roku. Trasa powstanie dzięki rządowemu Programowi Budowy 100 obwodnic oraz środkom unijnym. Prowadzić będzie po wschodniej stronie miejscowości, zaś początkiem prac będzie rozpoznanie saperskie, wycinka drzew i przygotowanie dróg technologicznych.
Po oddaniu trasa przejmie ruch tranzytowy, który ominie centrum miejscowości i upłynni ruch lokalny. Poza łatwiejszym skomunikowanie poprawi się także bezpieczeństwo mieszkańców Sztabina. Wykonawca przygotował również umożliwiające dobudowę drugiej jezdni w kolejnym etapie prac.
Początkiem obwodnicy będzie rondo zlokalizowane około kilometr na południe za podlaską miejscowością, na obecnym przebiegu DK8. Trasa będzie biec kierunku północno-zachodnim nowym śladem równolegle do istniejącej już drogi krajowej. Końcowy odcinek obwodnicy zakręci w kierunku północno-wschodnim i połączy się wraz z DK8.
Ze względu na bogactwo naturalne występujące na tych terenach powstanie liczna infrastruktura w duchu ekologii. Począwszy od przejścia dla dużych zwierząt, budowy nowych zbiorników retencyjnych i rowów melioracyjnych, a skończywszy na nasadzeniach zieleni izolacyjnej. Z uwagi na przejście obwodnicy przez tereny Biebrzańskiego Parku Narodowego nałożono na GDDKiA obowiązek wykonania kompensacji przyrodniczych. W ramach jej kompetencji będzie monitorowanie gatunków flory i fauny oraz likwidowanie roślin inwazyjnych poprzez ich koszenie.
Obwodnica będzie posiadała jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu oraz obustronne pobocza bitumiczne o konstrukcji jak pasy ruchu. Na budowanej obwodnicy poza estakadą powstaną: wiadukt, przejazd pieszo-rowerowy oraz przejścia dla zwierząt. Przebudowana zostanie infrastruktura, w tym energetyczna wysokich napięć, telekomunikacyjna, sanitarna, melioracyjna. Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Białystok.