GDDKiA podkreśla, że to bardzo ważny odcinek dla mieszkańców trzech województw - świętokrzyskie, małopolskie, podkarpackie. Łączy kilka ważnych miast: DK73 to ważny szlak komunikacyjny o zasięgu krajowym. Kielce, Morawicę, Chmielnik, Busko-Zdrój, Pacanów, Szczucin, Dąbrowę Tarnowską, Tarnów, Pilzno i Jasło.
Najważniejszym zdaniem nowej drogi będzie oczywiście ominięcie Tarnowa. Z miasta ma zostać wyrzucony ruch tranzytowy w kierunku autostrady. Obwodnica zapewni też krótszy dojazd do autostrady A4 mieszkańcom miejscowości położonych na południe od niej i od DK94, m.in. Pilzna i Jasła.
Inwestycja przyczyni się do rozwoju regionu na granicy woj. małopolskiego i podkarpackiego. Poprawi się też dostępność miejscowości turystycznych i uzdrowiskowych położonych w południowo-wschodniej Polsce
- podaje GDDKiA. Właśnie podpisano umowę na zaprojektowanie obwodnicy Tarnowa. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) opracuje MULTICONSULT Polska.
Wschodnia obwodnica Tarnow ma być drogą główną ruchu przyspieszonego o długości ok. 10 km. Przy okazji powstaną węzły drogowe, obiekty inżynieryjne i urządzenia ochrony środowiska. Czy obwodnica będzie miała jeden czy dwa pasy? Ta decyzja ma jeszcze zapaść.
Projektanci zaproponują kilka wariantów przebiegu drogi, które przedstawimy lokalnej społeczności i samorządom. Dla jednego z nich, optymalnego pod względem środowiskowym, społecznym, ekonomicznym i technicznym, wystąpimy o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Dla wariantu zatwierdzonego tą decyzją będą również wykonywane badania geologiczne. Termin przewidziany na wykonanie dokumentacji STEŚ-R to 42 miesiące od podpisania umowy.?Wartość prac projektowych to 8,5 mln zł.