Lexus dość nieśmiało zaczynał swoją karierę rynkową w 1989 r. od limuzyny segmentu F. Dziś dużo swobodniej czuje się w gamie sedanów grupy E i SUV-ów. To główny nurt sprzedaży marki. Mimo wszystko Japończycy nieustannie próbują nowości. A kolejną jest prototyp o nazwie ROV. Ten jest typowym quadem.
Jedno Lexusowi trzeba przyznać. ROV wygląda naprawdę niesamowicie. Ma "spojrzenie" charakterystyczne dla innych modeli marki, a do tego efektowny, zielony lakier, terenowe opony oraz terenowe zawieszenie. Nie to w tym aucie jest jednak najważniejsze. Dla Japończyków liczą się innowacje. A główna dotyczy... szyby pojazdu.
Co może być innowacyjne w szybie? No właśnie. Normalnie nikt by nie zwrócił na nią uwagi. Natomiast to właśnie nad nią szczególnie pracowali japońscy inżynierowie. Bo szyba ta nie została wykonana ze szkła, a żywicy poliwęglanowej. Pójście w tym kierunku oznacza redukcję masy. Szyba wykonana z żywicy jest o połowę lżejsza od szklanej. Zakładając zatem, że szklana waży przeciętnie nawet 14 kg, mówimy o redukcji masy na poziomie 7 kg. I to wyłącznie w przypadku szyby czołowej. A są jeszcze boczne i tylna.
Na tym nie koniec zalet. Bo szyba poliwęglanowa jest zdecydowanie trudniejsza do zbicia. Charakteryzuje się zatem wyraźnie większą trwałością w ruchu drogowym.
Różnica masy nowej szyby jest potężna. Czemu zatem pozostali producenci o tym nie pomyśleli? Na przeszkodzie stawała głównie technologia. Aby znana do tej pory szyba poliwęglanowa spełniła normy pod względem odporności i ścieralności, konieczne było zastosowanie aż trzech warstw materiału. Cały proces produkcyjny pochłaniał zatem mnóstwo energii i był po prostu kosztowny. Teraz Lexus zrewolucjonizował technologią wytwórczą. W tym przypadku bowiem żywica otrzymała ultratwardą jednowarstwową powłokę. Ta jako pierwsza na świecie spełniła normę UN/ECE R43 Class L.
Na czym polega innowacja? Materiał jest utwardzany promieniowaniem UV i nakładana jest tylko jedna warstwa. To ogranicza koszty o 40 proc. i redukuje emisje CO2 aż o 80 proc. w porównaniu z dotychczas stosowanymi rozwiązaniami. Materiał i technologia zostały opracowane przez Toyota Industries. Wydział doskonali technologię plastikowych szyb od lat 90. XX wieku.
Jeżeli chodzi o samego Lexusa ROV, charakteryzuje się on kompaktowymi wymiarami. Ma 3122 mm długości, 1725 mm szerokości i 1800 mm wysokości. Te pozwalają na łatwe manewrowanie w terenie. Ciekawy jest także napęd quada. Auto napędza wodorowy spalinowy silnik o pojemności 1,0 l. Ten daje możliwość bezemisyjnej jazdy. Technologia była już testowana w innych modelach marki, a w tym Corolli i Hiluxie.
Odpowiedź twierdząca na to pytanie jest więcej, niż wątpliwa. ROV ma być bardziej sposobem na przyciągnięcie uwagi i zaprezentowanie nowych rozwiązań, niż koncepcją produkcyjnego modelu. Za jego pomocą Japończycy chcą zwrócić uwagę tak naprawdę na dwie kwestie i jedną kwestią postanowili się ponownie pochwalić. Mowa o tym, że: