Lexus stworzył... quada! Ma wodorowy silnik spalinowy i innowacyjną szybę

Quad jest pojazdem dość nietypowym w gamie Lexusa. Nie to jest jednak najciekawsze w tym aucie. Bo jest ono napędzane za pomocą silnika spalającego wodór, a do tego ma innowacyjną szybę. Co tak innowacyjnego jest w nowej szybie Lexusa?

Lexus dość nieśmiało zaczynał swoją karierę rynkową w 1989 r. od limuzyny segmentu F. Dziś dużo swobodniej czuje się w gamie sedanów grupy E i SUV-ów. To główny nurt sprzedaży marki. Mimo wszystko Japończycy nieustannie próbują nowości. A kolejną jest prototyp o nazwie ROV. Ten jest typowym quadem.

Zobacz wideo Kierowca Lexusa pędził 197 km/h Autostradową Obwodnicą Wrocławia

Szyba nowego Lexusa jest o połowę lżejsza. To drastyczna różnica

Jedno Lexusowi trzeba przyznać. ROV wygląda naprawdę niesamowicie. Ma "spojrzenie" charakterystyczne dla innych modeli marki, a do tego efektowny, zielony lakier, terenowe opony oraz terenowe zawieszenie. Nie to w tym aucie jest jednak najważniejsze. Dla Japończyków liczą się innowacje. A główna dotyczy... szyby pojazdu.

Co może być innowacyjne w szybie? No właśnie. Normalnie nikt by nie zwrócił na nią uwagi. Natomiast to właśnie nad nią szczególnie pracowali japońscy inżynierowie. Bo szyba ta nie została wykonana ze szkła, a żywicy poliwęglanowej. Pójście w tym kierunku oznacza redukcję masy. Szyba wykonana z żywicy jest o połowę lżejsza od szklanej. Zakładając zatem, że szklana waży przeciętnie nawet 14 kg, mówimy o redukcji masy na poziomie 7 kg. I to wyłącznie w przypadku szyby czołowej. A są jeszcze boczne i tylna.

Na tym nie koniec zalet. Bo szyba poliwęglanowa jest zdecydowanie trudniejsza do zbicia. Charakteryzuje się zatem wyraźnie większą trwałością w ruchu drogowym.
Lexus stworzył... quada! Ma wodorowy silnik spalinowy i innowacyjną szybę
Lexus stworzył... quada! Ma wodorowy silnik spalinowy i innowacyjną szybę Fot. Lexus

Innowacyjna szyba ma tylko jedną powłokę. Jedną, ale skuteczną!

Różnica masy nowej szyby jest potężna. Czemu zatem pozostali producenci o tym nie pomyśleli? Na przeszkodzie stawała głównie technologia. Aby znana do tej pory szyba poliwęglanowa spełniła normy pod względem odporności i ścieralności, konieczne było zastosowanie aż trzech warstw materiału. Cały proces produkcyjny pochłaniał zatem mnóstwo energii i był po prostu kosztowny. Teraz Lexus zrewolucjonizował technologią wytwórczą. W tym przypadku bowiem żywica otrzymała ultratwardą jednowarstwową powłokę. Ta jako pierwsza na świecie spełniła normę UN/ECE R43 Class L.

Na czym polega innowacja? Materiał jest utwardzany promieniowaniem UV i nakładana jest tylko jedna warstwa. To ogranicza koszty o 40 proc. i redukuje emisje CO2 aż o 80 proc. w porównaniu z dotychczas stosowanymi rozwiązaniami. Materiał i technologia zostały opracowane przez Toyota Industries. Wydział doskonali technologię plastikowych szyb od lat 90. XX wieku.

Lexus ROV jest napędzany wodorowym silnikiem spalinowym

Jeżeli chodzi o samego Lexusa ROV, charakteryzuje się on kompaktowymi wymiarami. Ma 3122 mm długości, 1725 mm szerokości i 1800 mm wysokości. Te pozwalają na łatwe manewrowanie w terenie. Ciekawy jest także napęd quada. Auto napędza wodorowy spalinowy silnik o pojemności 1,0 l. Ten daje możliwość bezemisyjnej jazdy. Technologia była już testowana w innych modelach marki, a w tym Corolli i Hiluxie.

Lexus stworzył... quada! Ma wodorowy silnik spalinowy i innowacyjną szybę
Lexus stworzył... quada! Ma wodorowy silnik spalinowy i innowacyjną szybę Fot. Lexus

Czy Lexus zdecyduje się na produkcję quada?

Odpowiedź twierdząca na to pytanie jest więcej, niż wątpliwa. ROV ma być bardziej sposobem na przyciągnięcie uwagi i zaprezentowanie nowych rozwiązań, niż koncepcją produkcyjnego modelu. Za jego pomocą Japończycy chcą zwrócić uwagę tak naprawdę na dwie kwestie i jedną kwestią postanowili się ponownie pochwalić. Mowa o tym, że:

  • zdaniem Lexusa w przyszłości kluczowe staną się te rozwiązania, które pozwolą zmniejszyć masę pojazdów. To z kolei przełoży się na poprawę ich zasięgu oraz efektywności paliwowej.
  • poszukiwanie oszczędności masy w samochodach z XXI wieku jest trudne. Pojazdy są bowiem odchudzone do granic możliwości. Ciekawym polem do popisu mogą się stać zatem szyby. Szczególnie że te wykonane z żywicy poliwęglanowej są o połowę lżejsze od szklanych odpowiedników. W skali całego auta oszczędność może sięgnąć nawet ponad 20 kg.
  • wodorowy spalinowy silnik wbrew swojej nazwie pozwala na bezemisyjną jazdę. Bez wyrzeczeń, drogiej technologii oraz ograniczeń w kwestii zasięgu i ładowania baterii.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.