Nowa Honda CR-V to SUV pod wieloma względami wzorowy. Ma muskularną sylwetkę, przestronny bagażnik z nietypowym dla SUV-ów niskim progiem załadunkowym, mnóstwo miejsca w kabinie, wiele nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy, a poziom bezpieczeństwa oceniono w nim na pięć gwiazdek (niezależne testy Euro NCAP). Najnowszą odmianą CR-V jest wersja Hybrid, czyli pierwszy hybrydowy SUV, którego Honda oferuje w Europie. Układ hybrydowy w Hondzie CR-V to nie tylko mniejsze zużycie paliwa, ale też nowy poziom kultury pracy.
CR-V Hybrid wyposażony jest w 2-litrowy silnik benzynowy i-VTEC o mocy maksymalnej 145 KM i motor elektryczny o mocy maksymalnej 184 KM. Japoński SUV z napędem na przednią oś przyspiesza do 100 km/h w 8,8 sekundy, a wersja AWD – w 9,2 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi odpowiednio 5,3 i 5,5 l/100 km.
Hybrydowa Honda CR-V umożliwia jazdę w trzech trybach:
Za wybór trybu jazdy odpowiada inteligentne oprogramowanie sterujące pracą systemu i-MMD. Czujniki bez przerwy analizują zachowanie kierowcy oraz zapotrzebowanie na moc i błyskawicznie reagują na sytuację drogową, maksymalizując wydajność układu hybrydowego. Przykład?
Podczas jazdy miejskiej, CR-V Hybrid samodzielnie przechodzi pomiędzy napędem hybrydowym i elektrycznym, dbając o maksymalną wydajność napędu. Podczas jazdy w trybie hybrydowym, nadmiar mocy silnika benzynowego może służyć do doładowywania baterii, które odbywa się za pośrednictwem drugiej maszyny elektrycznej, pełniącej rolę generatora. Tryb elektryczny (EV Drive) daje CR-V zasięg do około 2 km bezemisyjnej jazdy, uzależniony jednak od warunków drogowych, poboru prądu i stopnia naładowania akumulatora hybrydowego. Tryb jazdy silnikowej jest najbardziej wydajny na szybko pokonywanych odcinkach, a dodatkowo może być chwilowo wspomagany mocą silnika elektrycznego, kiedy niezbędne jest chwilowe podniesienie momentu obrotowego.
CR-V Hybrid informuje też o bieżącym przepływie mocy, wskazując źródło zasilania pojazdu i stopień naładowania akumulatora. Ponadto, poprzez wskazówki ‘ECO Guide’ sugeruje bardziej wydajne techniki jazdy.
Kierowca – za pomocą przełączników – może również skorzystać z trybu «Sport» lub wymusić tryb EV. Pierwszy podnosi responsywność i przestawia system hybrydowy na żywsze reakcje, a drugi – jeśli akumulator jest wystarczająco naładowany – umożliwia jazdę tylko na silniku elektrycznym na dystansie do około 2 km.
Przekładnia e-CVT Hondy jest mniejsza i sprawniejsza niż układy posiadające przekładnie planetarne, zazwyczaj stosowane w pojazdach hybrydowych. Inżynierowie pracujący nad CR-V Hybrid zadbali, by zmiany trybu jazdy, w tym funkcja wyłączenia i uruchomienia silnika stop-start, były nieodczuwalne dla pasażerów.
Co ważne, pierwszy raz w modelu CR-V zastosowano układ Active Sound Control, którego zadaniem jest dostarczanie naturalnego dźwięku wchodzącego na obroty silnika podczas przyspieszania. Dzięki niemu nie ma tu typowego dla przekładni bezstopniowych wycia.
Podczas gdy inni producenci oferują najbardziej zaawansowane systemy wsparcia wyłącznie w topowych odmianach swoich SUV-ów, Honda zapewnia je bez względu na poziom wyposażenia – otrzyma je każdy, kto zdecyduje się na zakup CR-V.
Oprócz elementów bezpieczeństwa biernego, CR-V wyposażono w rozbudowany system Honda Sensing obejmujący liczne systemy zwiększające bezpieczeństwo czynne oraz wspomagające kierowcę. Wykorzystuje on informacje z radaru, kamery i wielu innych czujników, by wspierać i ostrzegać kierowcę o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach. Standardem we wszystkich wersjach modelu CR-V w Europie jest również system eCall umożliwiający połączenia alarmowe.
W skład Honda Sensing wchodzą m.in.:
CR-V Hybrid to najbardziej dopracowany, najbardziej innowacyjny i wszechstronny CR-V w historii. Właśnie dlatego auto zostało nominowane do tytułu najlepszego samochodu w kategorii „Napęd alternatywny” w plebiscycie The Best of Moto.
Partnerem materiału jest Honda.