Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Nowe tachografy cyfrowe (tzw. Smart Tacho 2) są wyposażone w wiele funkcji, które zwiększą ich użyteczność dla służb porządkowych i umożliwią na jeszcze precyzyjniejsze monitorowanie czasu pracy kierowców. Jest jednak jeden haczyk — ich dostępność wciąż jest mocno utrudniona. Międzynarodowa orrganizacja przewoźników (IRU) wydała apel o odroczenie zmian.
Problemy z zakupem nowej technologii dotkną zarówno producentów pojazdów montujących tachografy po raz pierwszy, jak i firmy transportowe wymieniających tachografy ze względu na nowe przepisy.
Szacunki IRU informują, że liczba zablokowanych w tym roku ciężarówek z tego powodu może sięgać od 20 tys. do nawet 40 tys. Brak planowych wyjazdów na europejskie drogi grozi sparaliżowaniem całej branży. Organizacja zwróciła się więc bezpośrednio do Komisji Europejskiej, aby prawo do montażu tachografów poprzedniej generacji zostało przedłużone do końca tego roku.
Wdrażanie nowych tachografów do aut ciężarowych podzielono na kilka etapów, a ostatnie zmiany mają mieć koniec za 3 lata. Montaż nowych urządzeń dotyczy pojazdów o DMC powyżej 3.5 tony we wszystkich krajach UE oraz w Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii. Co więcej, nowe tachografy są obowiązkowe we wszystkich ciężarówkach z transportu międzynarodowego, również używanych, które wykonują zagraniczne doładunki, a ich właściciele chcą uniknąć obowiązku delegowania kierowców.
31 grudnia 2024 roku:
Koniec pierwszego etapu wymiany. Od 1 stycznia 2025 roku wszystkie tachografy analogowe oraz tachografy cyfrowe wyprodukowane przed czerwcem 2019 r. i umieszczone w autach służących do transportu międzynarodowego muszą zostać wymienione na nowe tachografy inteligentne w pierwszej lub drugiej wersji.
19 sierpnia 2024 roku:
Zakończenie drugiego etapu wymiany urządzeń. Od tego terminu kabiny ciężarówek wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym muszą być wyposażone w nowe tachografy drugiej wersji.
1 lipca 2026 roku:
Ostatni etap zmian. Od tego dnia w życie wchodzi obowiązek posiadania nowych tachografów w przewozach busem, czyli podczas transportu pojazdami od 2,5 do 3,5t DMC. Przepisy dotyczą tylko międzynarodowego transportu towarów.
Kluczową nowością jest zakres informacji, jakie możemy pozyskać z urządzenia. Tachograf przekaże parametry jazdy poprzez tzw. anteny DRSC. Technologia ta pozwala na prowadzenie kontroli bez zatrzymywania kierowcy. Inspektorzy dowiedzą się nie tylko o bieżących danych z urządzenia, ale skontrolują też, czy kierowca nie złamał przepisów, a więc na przykład zbyt długo prowadził lub zbyt krótko odpoczywał.
Poza tym nowe tachografy oferować będą zmieniony system rejestrowania położenia ciężarówki, który bazuje na odpowiednio zabezpieczonym sygnale. Odnotuje on miejsca załadunku oraz rozładunku, położenie ciężarówki w kilkugodzinnych odstępach, a także przekraczanie wszystkich granic. Wspomniane zabezpieczenia zapobiegną manipulowaniu danymi.To wszystko ma na celu ułatwienie służbom kontroli kabotaży i wielotygodniowych przerzutów towarów.
Trzecia zmiana pozwala na rozszerzenie pamięci urządzeń do 56 dni (8 tygodni). Unijne służby rozszerzą wówczas zakres kontroli. Ułatwi to weryfikację czy w ciągu tego okresu pojazd transportowy choć raz zjechał do kraju zarejestrowania, spełniając w ten sposób unijny przepis.