Czym są kolorowe paski na oponach? Tylko motocykliści to wiedzą

Kolorowe paski na oponach są standardem. W przypadku samochodów znikają szybko i kierowcy niewiele mówią. Nieco inaczej jest na rynku motocyklowym. Bo tu stanowią bardzo konkretną informację.

Praktyczne porady w zakresie eksploatacji motocykli znajdziesz również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Kolorowe paski pojawiające się na bieżniku opony są spotykane w segmencie produktów dedykowanych samochodom osobowym i ciężarowym. Tyle że tu praktycznie żadnego znaczenia nie mają. Przynajmniej nie dla kierowcy. Tracą sens po opuszczeniu zakładu wulkanizacyjnego i ścierają się już po pokonaniu kilku kilometrów. W takiej formie stanowią tzw. oznaczenia konfekcyjne. Te potrafią odczytać głównie wulkanizatorzy lub pracownicy fabryki oponiarskiej.

Zobacz wideo Autobus pełen pasażerów jechał bez jednej opony. Kierowca był zdziwiony powodem policyjnej kontroli

Co oznaczają kolorowe paski na oponach?

Nieco inaczej ma się sprawa w przypadku opon dedykowanych motocyklom. Tu kolorowe paski są zdecydowanie trwalsze. To raz. Dwa tu przekazują realną informację także kierowcy. Jak je rozkodować? Kierowca motocykla widząc:

  • dwa paski w kolorze czerwonym na bieżniku opony otrzymuje informację, że ta została wykonana ze szczególnie twardej mieszanki. Takie ogumienie jest dedykowane nawierzchniom miękkim i piaskowym, przez co idealnie sprawdza się w motocrossie, crossie i mx.
  • jeden pasek czerwony i jeden pasek żółty na bieżniku opony otrzymuje informację, że ta została wykonana z mieszanki średnio twardej. Przez to idealnie nadaje się na miękki i średni teren oraz nadal sprawdzi się w motocrossie, crossie i mx.
  • jeden pasek czerwony i jeden pasek zielony na bieżniku opony otrzymuje informację, że ta została wykonana z raczej miękkiej mieszanki. Przez to idealnie nadaje się na raczej twarde nawierzchnie i nadal sprawdzi się w motocrossie, crossie i mx.
  • jeden pasek czerwony na bieżniku opony otrzymuje informację, że ta jest dedykowana juniorskim przejazdom motocross i pit cross.
  • jeden pasek biały na bieżniku opony otrzymuje informację, że ta została wykonana z supermiękkiej mieszanki. To typowa opona zimowa, która najlepiej czuje się na śniegu i lodzie.
  • jeden pasek żółty na bieżniku opony otrzymuje informację, że ta została wykonana w zgodzie z wymaganiami homologacji FIM. Jest przeznaczona do zawodów enrudo i sprawdzi się w terenie od miękkiego po twardy.
  • jeden pasek zielony na bieżniku opony otrzymuje informację, że ta została dedykowana jeździe na twardej nawierzchni w ramach ekstremalnych zawodów enduro i Cross Country. Ogumienie takie ma miękką mieszankę i obniżoną sztywność karkasu.
  • dwa paski w kolorze zielonym na bieżniku opony otrzymuje informację, że ta została wykonana w technologii Super Soft. Ma bardzo miękki karkas i mieszankę gumową. Dzięki temu trzyma przyczepność np. na śliskich kamieniach i jest dedykowana przejazdom hard enduro.

Kolorowe paski na oponach nie są jednolitym kodem

Powyższa informacja jest niezwykle cenna. Zdekodowanie kolorowych pasków sprawia, że kierowca motocykle wie, na jakim typie ogumienia się porusza i może dobrać do niego trasę przejazdu czy sposób pokonywania przeszkód terenowych. Jeżeli jest zawodnikiem profesjonalnym, za sprawą kolorowych pasków będzie w stanie dobrać typ ogumienia do specyfiki zawodów, w których właśnie bierze udział.

Tu jednak warto zrobić jeszcze jedno zastrzeżenie. Bo powyższy sposób dekodowania charakterystyki budowy ogumienia sprawdza się zdaniem ekspertów serwisu Bajamoto w przypadku czeskich opon firmy Mitas. Inny producenci mogą stosować odstępstwa. Mogą też nie znakować swojego ogumienia wcale. Bierzcie to pod uwagę. Nie wstydźcie się zatem zadawać szczegółowych pytań sprzedawcy podczas zakupu nowego kompletu.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.