Posiadanie trzech kół to jeszcze zbyt małe kryterium, aby móc uznać pojazd za trójkołowiec. Bo żeby motocykl mógł uzyskać taki status, musi spełnić jeszcze trzy wymogi dodatkowe. Te są dokładnie opisane w przepisach. Kluczowe są dwa akty prawne.
Motocykl staje się trójkołowcem gdy:
Skategoryzowanie pojazdu jak trójkołowiec czy motocykl jest kluczowe z punktu widzenia uprawnień do kierowania pojazdami. Motocykle trójkołowe stały są dostępne dla kierowców posiadających kat. B. Dzięki temu legalnie specjalnymi pojazdami mogą poruszać się osoby niepełnosprawne. Oczywiście mowa o tych trójkołowcach, które mają wbitą do dowodu homologację L5e. W przypadku klasycznych motocykli, a więc pojazdów o pojemności silnika przekraczającej 125 cm3, konieczne są uprawnienia kategorii A. Warto o tym pamiętać.
Kierowanie właściwym pojazdem z właściwym prawem jazdy jest ważne z uwagi na karę. Kierowca złapany na prowadzeniu bez uprawnień na początek dostanie co najmniej 1500 zł mandatu. Na blankiecie może się jednak pojawić równie dobrze kwota na poziomie 5000 zł. Mówi o tym art 94 par. 1 ustawy KW. Sprawa trafi jednak również do sądu. Obligatoryjny w razie popełnienia tego wykroczenia jest bowiem zakaz prowadzenia pojazdów – tak stwierdza art. 94 par. 3 ustawy KW.