Czeskie motocykle nie umarły. Jest Jeszcze Praga

Praga szykuje się do wskrzeszenia modelu BD 500 z 1928 r. Teraz nazywać się będzie ZS 800.

Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl

Praga, to nietypowy producent, który produkował motocykle, samochody, ciężarówki, a nawet samoloty. Miłośnicy jednośladów w szczególności cenią model BD 500 z 1928 r.

Zobacz wideo Motocyklista jechał na jednym kole. Nie zatrzymał się do kontroli i zdołał uciec

Obecnie Praga produkuje hipersamochody, gokarty, pojazdy na Dakar czy samoloty. Powraca też do świata motocykli (chociaż przez chwilę produkowała limitowany enduro). Będzie to reinkarnacja klasycznego modelu, o którym było wspomniane wyżej, a nazywać się będzie ZS 800.

ZS 800 zbudowany zostanie na stalowej ramie, a zaprojektowany został przez tych samych ludzi, którzy stworzyli hipersamochód Praga Bohema. Napędzany jest czterosuwowym, dwucylindrowym silnikiem o pojemności 773 cm3 z Kawasaki W800, model powinien być mocny i stosunkowo szybki jak na współczesne standardy motocykli, osiągając 53 KM mocy i 65 Nm momentu obrotowego. Do tego jest chłodzony powietrzem.

Kute 18-calowe koła z włókna węglowego ze szprychami z włókna węglowego nie są może oldschoolowe, ale towarzyszące im przednie i tylne hamulce bębnowe już natomiast są. Praga doceniła ten wybór, twierdząc, że decyzja została podjęta, aby uzupełnić styl vintage motocykla. Motocykl waży 158 kg.

Patrząc na konstrukcję, można pomyśleć, że ZS 800 jest całkowicie pozbawiony zawieszenia, biorąc pod uwagę jego sztywną ramę. Jednak wcale tak nie jest. Producent zastosował w pełni regulowane przednie zawieszenie Öhlins z tytanową sprężyną. Natomiast z tyłu Praga dodała zawieszenie pneumatyczne Öhlins TTX pod siedzeniem, aby złagodzić jazdę. Do tego wyposażono go w zestaw opon Dunlop Roadmaster w stylu retro.

Praga zaprojektowała tak ten motocykl, aby rozkład masy wynosi 50:50. Inżynierowie Pragi zastosowali lekkie materiały wszędzie tam, gdzie było to możliwe, a prawie każda śruba montażowa tylnego błotnika (z włókna węglowego) wykonana była z tytanu. Warto zauważyć, że układ wydechowy i silnik są również wykonane z tytanu. Zbiornik paliwa ma pojemność 11,5 L, co miało pomóc z wagą, ale drastycznie zmniejsza zasięg pojazdu.

Praga wyprodukuje jedynie 28 sztuk tego modelu.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.