Kiedy motocykl staje się trójkołowcem? Chodzi o magiczne 46 cm

Przepisy bywają zawiłe. I nie inaczej jest także w tym przypadku. Bo trójkołowiec nie zawsze jest trójkołowcem, a tym samym nie każdym trójkołowcem można jeździć np. posiadając kategorię B. Kluczem jest 46 cm, maksymalnie 46 cm.

Kolejne porady w zakresie motoryzacyjnych definicji prawnych publikujemy również w serwisie Gazeta.pl.

Bardzo często mówi się o motocyklach i trójkołowcach. Jaka jednak jest kwalifikacja prawna tych drugich? To kluczowe pytanie, bo przepisy są dość zawiłe. W ich głos (i jak paradoksalnie by to nie brzmiało) nie każdy pojazd posiadający trzy koła automatycznie staje się trójkołowcem. Musi spełnić jeszcze trzy wymogi dodatkowe.

Zobacz wideo Motocykliści jeżdżą zbyt szybko

Trójkołowiec? Musi mieć koła rozmieszczone symetrycznie

Pierwszym z wymogów do spełnienia nakłada art. 2 pkt 45 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Podając definicję pojazdu samochodowego trójkołowego mówi wyraźnie o symetrycznym rozmieszczeniu kół. I tu z automatu pojawia się drugi z wymogów, a więc konieczność zastosowania hamulca pomocniczego. W/w zapis odwołuje się jednak również do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców. To w tym akcie prawnym znajdziemy trzeci z wymogów stawianych przed trójkołowcami.

Homologacja L5e stanowi warunek dodatkowy!

Trójkołowiec musi spełniać wymogi homologacji L5e. A tu do gry wkracza pojęcie tzw. kół bliźniaczych. To nic innego jak "dwa koła umieszczone na tej samej osi, uważane za jedno koło, przy czym odległość między środkami ich powierzchni styku z nawierzchnią jest równa lub mniejsza niż 460 mm" (art. 3 pkt 72 w/w rozporządzenia).

Podsumowując, aby motocykl idąc zgodnie z literą prawa mógł zostać uznany za trójkołowca, musi mieć homologację L5e, a do tego posiadać symetryczny rozstaw kół o odległości dwóch kół nie mniejszej niż 460 mm oraz hamulec postojowy.

Definicja trójkołowca jest ważna dla kierowców z kat. B

No dobrze, ale czemu tak właściwie określenie definicji motocykla trójkołowego jest tak ważne? Kluczem są tu zmiany w prawie, które weszły w życie w grudniu 2018 roku. Motocykle trójkołowe stały się dostępne dla kierowców posiadających kat. B. Miało to stanowić ukłon w stronę osób niepełnosprawnych i eksploatowanych przez nich pojazdów. Niestety mała precyzja stwierdzenia wprowadzonego do ustawy o kierujących pojazdami (a konkretnie art. 6 ust. 3 pkt 4a) sprawia, że kierowca posiadający kat. B dłużej niż 3 lata, rzeczywiście może poprowadzić trójkołowiec, ale... nie każdy.

Oczywiście to nie oznacza, że przed zajęciem miejsca za kierownicą trójkołowca, kierowca musi wziąć miarkę i sprawdzić rozstaw kół. Aby mieć pewność, że może legalnie jeździć pojazdem, wystarczy że upewni się czy ma on wcześniej wspomnianą homologację L5e. Bez niej uprawnień do kierowania może nie posiadać...

Więcej o:
Copyright © Agora SA