Kategorie prawa jazdy na motocykl AM, A1, A2 i A. W tym szaleństwie jest metoda

W Polsce funkcjonują aż cztery kategorie prawa jazdy odnoszące się do jednośladów. I choć takie rozbicie może dezorientować, przy bliższym przyjrzeniu metoda może się okazać naprawdę sensowna.

Więcej na temat uprawnień dla kierujących opowiadamy też w serwisie Gazeta.pl.

Nie ma czegoś takiego jak prawo jazdy na motor. W sensie takie pojęcie funkcjonuje, ale w przypadku rzeczywistości polskiej odnosi się aż do czterech kategorii prawa jazdy. I choć system może się wydawać dość skomplikowany, przynosi też pewne korzyści. O tych jednak opowiemy za chwilę. Najpierw przedstawmy poszczególne poziomy prawa jazdy na motocykl oferowane przez prawo.

Zobacz wideo Motocyklista w minutę uzbierał 30 punktów i 5 tys. zł mandatu. Stracił prawko i czeka na rozprawę

Prawo jazdy kategorii AM:

  • można się o nie starać po ukończeniu 14. roku życia,
  • pozwala na kierowanie motorowerem o pojemności silnika spalinowego do 50 cm3 i mocy silnika elektrycznego do 4 kW, jednocześnie zakłada ograniczenie prędkości maksymalnej do 45 km/h,
  • pozwala na kierowanie czterokołowcem lekkim o masie własnej do 350 kg i prędkości maksymalnej do 45 km/h.

Prawo jazdy kategorii A1:

  • można się o nie starać po ukończeniu 16. roku życia,
  • pozwala na kierowanie motocyklem wyposażonym w silnik o pojemności do 125 cm3, mocy która nie przekracza 11 kW oraz stosunku mocy do masy własnej wynoszącym maksymalnie 0,1 kW/kg,
  • pozwala na kierowanie motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
  • zawiera też pojazdy objęte kategorią AM.

Prawo jazdy kategorii A2:

  • można się o nie starać po ukończeniu 18. roku życia,
  • pozwala na kierowanie motocyklem o mocy, która nie przekracza 35 kW i stosunku mocy do masy własnej wynoszącym maksymalnie 0,2 kW/kg,
  • pozwala na kierowanie motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
  • zawiera też pojazdy objęte kategorią AM.

Prawo jazdy kategorii A:

  • można się o nie starać po ukończeniu 24. roku życia, granica obniża się do 20. roku życia, gdy kierujący od co najmniej dwóch lat ma prawo jazdy kat. A2,
  • pozwala na kierowanie motocyklem (bez ograniczeń pojemności silnika i mocy), również z bocznym wózkiem,
  • zawiera też pojazdy objęte kategorią AM.

Czy motocykliści mogą jechać między samochodami w korku?Czy motocykliści mogą jechać między samochodami w korku?

Cztery kategorie prawa jazdy na motor. Czemu to dobry pomysł?

No dobrze, ale czemu aż tak duże rozbicie uprawnień może być dobre? Decydują o tym aż dwa powody. Po pierwsze dlatego, że zdobycie uprawnień na motory o dużej mocy i rozwijające duże prędkości wymaga czasu i często poszerzania uprawnień oraz umiejętności. To sprawia, że kierowca uzyskujący kategorię A często ma konieczną wiedzę do prowadzenia, ewentualnie powoli wchodzi w wiek, który w mniejszym stopniu sprzyja przesadnemu szarżowaniu na drodze.

Prawo jazdy na motocykl, czyli dostęp do mobilności dla nastolatków

Drugi z powodów jest nieco bardziej przyziemny. Stopniowanie uprawnień sprawia bowiem, że legalny dostęp np. do motoroweru lub słabszego motocykla uzyskują już nastolatkowie. Dzięki temu już od 14. czy 16. roku życia zdobywają doświadczenie na drodze, znają przepisy, ale też stają się... mobilni. To w miastach nie ma większego znaczenia. Wyobraźmy sobie jednak słabo skomunikowaną z miastem prowincję. W jej przypadku prawo jazdy kategorii AM lub A1 może być tak naprawdę jedynym sposobem np. na sprawne dojazdy do szkoły, na praktyki czy do pracy.

Więcej o: