Czy można jeździć motocyklem buspasem? Można, ale tylko po oznaczonych

W wielu miastach w Polsce motocykliści mogą poruszać się buspasami. Nie jest tak jednak wszędzie, a dodatkowo w niektórych miejscach motocyklistów obowiązują szczególne obostrzenia. To jak w końcu jest - można, czy nie?

Od kwietnia 2020 roku warszawskie buspasy stanęły otworem dla motocyklistów. Przez dwa wcześniejsze "sezony" motocyklowe trwała akcja pilotażowa - motocykliści mogli korzystać z buspasów w dwóch lokalizacjach - na ul. Radzymińskiej i al. Solidarności (na odcinku od ul. Krynoliny do H. Rzeszotarskiej) oraz na Trasie Łazienkowskiej (od Alei Jerozolimskich po al. Stanów Zjednoczonych/Ostrobramską). W tym samym czasie Warszawa przeprowadziła kampanię informacyjną "Motocykle na buspasach". Jednak od zeszłego sezonu motocykliści mogą legalnie poruszać się warszawskimi buspasami. jednak tylko tymi, na których znajduje się stosowne oznaczenie.

O oznakowanie buspasów zapytaliśmy Jakuba Dybalskiego, rzecznika prasowego Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie:

Buspas, siłą rzeczy, służy autobusom i – zgodnie z prawem o ruchu drogowym – autom elektrycznym. Miasto może „wpuścić" na buspasy inne rodzaje pojazdów, pod warunkiem, że nie utrudnią one podstawowego celu, czyli wygodnego przejazdu dla autobusów (w Warszawie poza autobusami są to taksówki, karetki i miejskie auta przewożące osoby niepełnosprawne). Ale w założeniu służy autobusom.

Zatem zgodnie z przepisami motocykliści mogą korzystać z buspasów, ale tylko z tych, które są odpowiednio oznaczone.

Zobacz wideo 23-latek na motocyklu uciekał przed policją. Dogonił go funkcjonariusz na rowerze

Ze względu na skargi mieszkańców policja będzie częściej kontrolować buspasy w RzeszowieZe względu na skargi mieszkańców policja będzie częściej kontrolować buspasy w Rzeszowie Fot. Patryk Ogorzałek / Agencja Wyborcza.pl

Nie tylko stolica - buspasy w Lublinie

Nie tylko Warszawa podjęła decyzję o udostępnieniu motocyklistom pasów dla autobusów i taksówek. Podobne przepisy wprowadzono m.in. w Bydgoszczy, Kielcach, Krakowie, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Trójmieście i Wrocławiu. W maju do tego grona dołączył także Lublin, w którym jednak znalazły się dwa wyjątki. Motocykliści mogą korzystać z wszystkich buspasów poza nowo budowanymi buspasami przy Al. Racławickich i ul. Lipowej. Wszystko dlatego, że nadal trwa tam przebudowa i byłoby to niebezpieczne. Buspasy zostaną otwarte dla motocyklistów po zakończeniu prac drogowych.

Bardzo często przepisy zależą od konkretnego miasta, lub konkretnej lokalizacji. Przykładowo we Wrocławiu motocykliści mogą korzystać ze "zwykłych" buspasów, ale z tych które pokrywają się z torowiskami tramwajowymi już nie. Ciekawie wygląda sprawa w Rzeszowie. Tam buspasami mogą jeździć nawet samochody osobowe ale pod warunkiem, że kierowca wiezie przynajmniej dwóch pasażerów.

W Warszawie wszystkie buspasy zostały udostępnione motocyklistom. To blisko 53 kilometry wydzielonych korytarzy transportowych, po których dotychczas mogły poruszać się wyłącznie autobusy komunikacji miejskiej, taksówki, Miejski Transport Osób Niepełnosprawnych i od niedawna samochody elektryczne. Nie wszystkie stołeczne buspasy posiadają oznaczenie dopuszczające ruch motocyklistów, ale prawo zezwala im na korzystanie z pasów dla autobusów nawet w miejscach, w którym nie ma odpowiednich znaków.

Trasa Łazienkowska w Warszawie od 2009 r. z najdłuższym buspasem w Polsce (ponad 7 km) Trasa Łazienkowska w Warszawie od 2009 r. z najdłuższym buspasem w Polsce (ponad 7 km)  Fot. Sławomir Kamiński / Agencja Wyborcza.pl

Więcej o:
Copyright © Agora SA