Poseł Jarosław Sachajko związany z ugrupowaniem Kukiz15 w swojej interpelacji zwrócił uwagę na problem rowerzystów, którzy niezgodnie z przepisami przejeżdżają przez przejścia dla pieszych. Jak stwierdza - "Kierowcy samochodów nie spodziewają się rowerzystów, którzy ze znaczną prędkością pokonują przejścia dla pieszych, nie dając tym samym odpowiedniego czasu kierowcom pojazdów mechanicznych na reakcję i wykonanie manewru obronnego". Podkreślił przy tym, że cykliści "powodują przy tym ogromne niebezpieczeństwo utraty własnego zdrowia, a nawet życia".
Sachajko słusznie zauważa, że rowerzysta nie może przejechać przez przejście dla pieszych i jest zobowiązany do przeprowadzenia swojego pojazdu na drugą stronę drogi. Niestety, wielu cyklistów ignoruje przepisy, a niskie kwoty mandatów wcale ich od takiego zachowania nie odwodzą. Stwierdził jednak, że to nie podwyższenie wysokości grzywien, czy też postawienie barier przed przejściami, mogłoby być optymalnym rozwiązaniem problemu. Jego zdaniem należałby przeprowadzić "kampanię społeczną, która miałaby na celu zwiększyć świadomość kierujących rowerami".
W związku z tym parlamentarzysta zwrócił się do ministra infrastruktury z kilkoma pytaniami. Dopytuje, czy resort w ogóle dostrzegł ten problem, czy ma w planach przeprowadzić kampanię społeczną w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, a także w jaki sposób zamierza przeciwdziałać niebezpiecznym zachowaniom rowerzystów na drogach i przejściach dla pieszych.
Do interpelacji odniósł się wiceminister Rafał Weber. Wskazał, że zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym rowerzyści rzeczywiście nie mają prawa przejechać przez przejście dla pieszych. Co więcej, podkreślił, że policjanci stale monitorują tereny w obrębie przejść dla pieszych, wyłapując łamiących prawo cyklistów. Dowodem na to są statystyki udostępnione przez Zastępcę Komendanta Głównego Policji. Wynika z nich, że liczba takich wykroczeń odnotowana przez funkcjonariuszy wyniosła:
Jak można się domyślić, nie jest to związane z coraz większą niechęcią cyklistów do poruszania się zgodnie z przepisami, ale wzmożonymi policyjnymi akcjami, takimi jak "Bezpieczny pieszy", czy "Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego".
Wiceszef resortu przekazał także, że w roku 2023 r. w 50 powiatach na terenie całej Polski będzie realizowana akcja informacyjno-edukacyjna pod hasłem "Senior na drodze do bezpieczeństwa!". Ma ona na celu kształtowanie prawidłowych postaw i zachowań, a także uświadamianie w szczególności kierowców, rowerzystów i pieszych powyżej 60 roku życia, w kwestii bezpieczeństwa, prawidłowego poruszania się po drogach, a także wpływu słabnącej wraz z wiekiem sprawności psychofizycznej na percepcję i możliwość kierowania pojazdem.