Sprawie wypadków z udziałem elektrycznych hulajnóg dokładniej przyjrzała się niemiecka Dekra. Jak się okazuje, w 2022 roku policja odnotowała łącznie 8260 wypadków z obrażeniami ciała, w których zginęło 11 osób, a ponad 1200 zostało ciężko rannych. Ze statystyk wynika, że szczególnie narażona na urazy jest głowa. Statystyki pokazują, że wypadki najczęściej mają jeden scenariusz.
W ramach wspólnego projektu z naukowcami z Université Gustave Eiffel w Marsylii (Francja) oraz École de Technologie Supérieure w Montrealu (Kanada), Dekra opracowała model symulacyjny. Andreas Schäuble, biomechanik w DEKRA Accident Research, wyjaśnia, że celem projektu było sprawdzenie wiarygodności tego modelu na podstawie testu zderzeniowego. Symulacja skupiła się na uderzeniu elektrycznej hulajnogi w wysoki krawężnik, czyli częsty scenariusz wypadków odnotowanych w rzeczywistości. Niemieckie statystyki wskazują, że do ponad jednej trzeciej wszystkich wypadków z elektrycznymi hulajnogami dochodzi bez kontaktu z innymi pojazdami, czy przechodniami.
W trakcie przeprowadzonych symulacji przebadano ponad 160 scenariuszy, uwzględniających różne prędkości początkowe, kąty zderzenia z krawężnikiem oraz gabaryty osoby jadącej na hulajnodze. Celem było zrozumienie kinematyki uderzenia, czyli jakie siły oddziaływają na ludzkie ciało podczas i po zderzeniu. Na tej podstawie naukowcy z uniwersytetu i badacze Dekry oszacowali prawdopodobieństwo urazów.
Niepokojące jest to, że pierwsze wyniki badań wskazują, że szczególnie narażona na urazy w przypadku upadków jest głowa. W prawie wszystkich badanych scenariuszach istnieje ryzyko wstrząśnienia mózgu, a około 90 procent przypadków wykazało ryzyko poważnych lub ciężkich obrażeń głowy.
Jest też bardzo dobra wiadomość. Według badaczy siła uderzenia w większości wypadków była zgodne z normami testowymi dla kasków rowerowych. Co to oznacza? Według Andreasa Schäublera zwykły kask rowerowy może w zdecydowanej większości przypadków zapewnić skuteczną ochronę głowy i zapobiec lub złagodzić potencjalne urazy.
To jednak nie koniec badań Dekry nad wypadkami z udziałem elektrycznych hulajnóg. Trzy zaangażowane instytucje przeprowadzają obecnie szereg innych testów zderzeniowych, aby dokładniej zbadać działanie ochronne kasków rowerowych. Według deklaracji Dekry pełne wyniki badań będą opublikowane jeszcze w bieżącym roku.
Źródło: Dekra