MEDEVAC to skrótowiec oznaczający działania z zakresu ewakuacji medycznej. Chodzi o ratunek osób rannych w trudno dostępnych miejscach. Ich bezpieczny i szybki transport do szpitala jest jednym z najważniejszych etapów ratowania życia, bo skrócenie czasu oczekiwania na profesjonalną pomoc medyczną, jest w takich sytuacjach kluczowe.
Więcej wiadomości na temat ciekawych akcesoriów i wynalazków znajdziesz na stronie Gazeta.pl
Termin MEDEVAC został ukuty przez wojskowych, którzy uwielbiają akronimy i tajemnicze skróty, ale coraz częściej określa się nim ewakuacje rannych nie tylko z pola walki, ale również z trudno dostępnych miejsc katastrof naturalnych lub wypadków spowodowanych przez ludzi. Do takich działań są często używane ambulanse, śmigłowce, wozy zabezpieczenia medycznego itp. Co robić jeśli, żaden z powyższych środków transportu nie może dotrzeć do celu ze względu na pogodę, ukształtowanie terenu lub inne niebezpieczeństwo? Wtedy wchodzi do gry Life Chariot zaprojektowany przez Piotra Tłuszcza z Krakowa.
Rydwan życia został zaprojektowany z myślą o lekarzach polowych ratujących żołnierzy na ukraińskim froncie, ale może być użyty do wielu innych celów. Pomysł zakiełkował w głowie Piotra w 2022 roku, kiedy w wyniku rosyjskiej inwazji na Ukrainę do celów wojskowych zaczęły być masowo używane cywilne samochody terenowe. Polski wynalazek został doceniony na różnych konkursach. Zaczęło się od drugiego miejsca na Łódź Design Festival w 2023 roku, a teraz otrzymał jedną z trzech głównych nagród The James Dyson Award przyznawanych co roku przez fundację charyzmatycznego miliardera najciekawszym pomysłom. Life Chariot wygrał w kategorii wynalazków humanitarnych.
Konstruowanie podobnych przyczep to nie pierwszyzna dla Piotra Tłuszcza. Od dekady prowadzi z ojcem firmę zaopatrującą w podobne urządzenia fanów jazdy w terenie. Przyczepki Da Orffo charakteryzują się niewielkimi rozmiarami i niską masą, dzięki czemu można z nimi dojechać niemal wszędzie i są wyjątkowo łatwe do manewrowania. Dzięki regulowanemu dyszlowi można je wypoziomować po montażu na haku każdego auta, a specjalna konstrukcja zawieszenia (regulowane gazowe amortyzatory) zapewnia jego duży skok, dobrą amortyzację i możliwość montażu takich samych kół jak w samochodzie 4x4, który ją holuje.
Wcześniej w ofercie polskiej firmy były przyczepki-platformy oraz ekspedycyjne, dzięki którym można przewieźć ładunki w teren i szybko rozłożyć praktyczny obóz. Po wyposażeniu w specjalną rampę z windą da się nią łatwo transportować również motocykle. Niedawno do tych wersji dołączyła platforma medyczna: Life Chariot MEDEVAC. Prototyp przyczepy został wysłany do Doniecka jesienią 2022 roku. Drugi egzemplarz otrzymał TOPR. Wszyscy użytkownicy byli zadowoleni. Budowa obu obiecujących prototypów została sfinansowana przez zewnętrzne podmioty: Nowy Styl i Podkarpacki Business Club.
Czym polska przyczepa różni się od podobnych rozwiązań? Ma lekką, prostą i łatwą do skonfigurowania budowę z przestrzenną ramą rurową. To obniża jej masę własną i pozwala na naprawę w polowych warunkach. W środku są dwa miejsca, które można zaaranżować w różny sposób. Ma przestrzeń przeznaczoną na nosze z rannym, hermetyczny bagaż oraz fotel dla osoby towarzyszącej, która zapewni pierwszą pomoc medyczną. W razie potrzeby na dachu można zamontować dodatkowy bagażnik. Z powodu kompaktowych wymiarów Life Chariot da się holować nie tylko samochodami terenowymi, ale również dużymi quadami i pojazdami typu UTV.
Nagroda w międzynarodowym konkursie The James Dyson Award jest przyznawana od 2007 r. najlepszym projektom młodych ludzi. Z czasem stała się znana i prestiżowa, dlatego o naszym krajowym rydwanie życia zaczęły pisać branżowe portale na całym świecie. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.