• Link został skopiowany

Ważna zmiana w Google Maps. Tu też trafiła sztuczna inteligencja

Google Maps rusza do walki z nieuczciwymi użytkownikami. I wykorzysta do tego celu sztuczną inteligencję. Ta już działa. Do tej pory podjęła interwencję aż 310 mln razy. A wszystko po to, aby informacje przekazywane przez mapy były bardziej miarodajne.
Google Maps, Apple CarPlay na ekranie o przekątnej 14,8'
Fot. Rafał Mądry

Wiecie, że każdego roku nawet 500 mln użytkowników dodaje do Google Maps swoje opinie? Czasami są to recenzje, czasami oceny, a czasami zdjęcia. To niezwykle pomocne narzędzie. Na tej podstawie kierowcy są w stanie ocenić czy chcą odwiedzić daną np. restaurację i czy miejsce zasługuje na uwagę. Dziś internetowe opinie to główny wyznacznik poruszania się po nowym miejscu.

Zobacz wideo Chciała wjechać na autostradę A4 pod prąd, bo tak pokierowałą ją nawigacja

Sztuczna inteligencja powalczy z kupowanymi opiniami w Google

Kluczowość ocen zamieszczanych w Google Maps stworzyła pewien "proceder". Lokalizacje z dobrymi ocenami są ożywiane. Zmieniają jednak swoje przeznaczenie. Przedsiębiorcy potrafią też kupować opinie. Tak, aby ich lokal miał jak najwięcej gwiazdek. Z takimi praktykami postanowiło powalczyć zatem Google. Amerykańskiemu gigantowi pomoże w tym oczywiście sztuczna inteligencja. Taki moduł już istnieje, już pracuje i – jak donosi Interia – nazywa się Gemini.

Gemini w pierwszej kolejności zostało wyszkolone. Nauczyło się, jak wyglądają podejrzane profile czy opinie. Teraz wkroczyło zatem do akcji. Na razie skupia się na USA, Wielkiej Brytanii i Indiach. Gdy zakończy pracę na tym terenie, weźmie się za kolejne państwa. Ułatwi zatem życie kierowców w innych krajach.

AI skasowało już 240 mln recenzji. Skasowało, zanim ktoś je przeczytał

Sztuczna inteligencja Gemini działająca w ramach Google Maps odnosi już pierwsze sukcesy. W samym tylko 2024 r. zablokowała 240 mln recenzji i 70 mln edycji miejsc. Kluczowe jest to, że AI działa naprawdę szybko. Bo większość blokad weszła w życie, zanim ktoś zdążył przeczytać opinię. Skutkiem działania stało się także ograniczenie funkcjonalności 900 tys. kont. Blokowane były głównie te, które naruszyły zasady Google więcej niż raz.

Ciekawe czy Gemini w Google Maps wyłapuje tylko zbyt optymistyczne opinie. Bo przecież bywa tak, że w ramach recenzji stosowane są techniki hejterskie. AI powinno o tym pamiętać i usuwać nieuprawnioną krytykę miejsc wymierzoną jedynie w zaniżenie oceny danego lokalu.

A to cały czas nie koniec. Bo o nieuczciwych praktykach są informowani użytkownicy. Na koncie danej firmy może się bowiem pojawić adnotacja mówiąca o tym, że zostały na nim wykasowane pięciogwiazdkowe recenzje o podejrzanym charakterze. To ma stanowić dodatkową wskazówkę dla użytkowników. Na wypadek, gdyby algorytm Google nie wyłapał wszystkich nieprawdziwych opinii.

Więcej o: