Toyotą już nie tylko pojeździsz, ale i polatasz. Japonia przyspiesza rozwój latających taksówek

Jak taksówka Toyoty to hybryda? Bez wątpienia. Ale Japończycy chcą więcej. Toyota inwestuje kolejne setki milionów dolarów, by przyspieszyć rozwój latających taksówek. Pierwsze pionowzloty już latają w Japonii i USA w ramach testów. Do rozpoczęcia regularnych lotów powietrznych taksówek zostało tylko kilka miesięcy.

Zaczęło się od 394 milionów dolarów. Toyota tyle wyłożyła w 2019 r. na nowy biznes w ramach strategicznej współpracy z amerykańskim Joby Aviation. Specjalnością Amerykanów są samoloty pionowego startu i lądowania (eVTOL). Literka e w skrócie VTOL jest nie bez powodu. Samoloty napędzane są tylko prądem. A to oznacza relatywnie skromny zasięg. Nie więcej niż 280 km. W praktyce starczy na powietrzną taksówkę dla pięciu osób (łącznie z pilotem), ale o dłuższych lotach pasażerskich nie ma mowy.

Zobacz wideo Od 1 stycznia 2025 r. mogą podrożeć nie tylko nowe auta. Także używane! [MATERIAŁ WYDAWCY MOTO.PL]

Czy inwestycja w startup nie skończyła się na utopieniu milionów dolarów? Nie. Okazało się, że Amerykanom udało się zbudować dwa prototypy (zakłady w Marina w Kalifornii, do których Toyota dostarcza podzespoły do zespołu napędowego samolotu), które wykonały już 1,5 tys. lotów testowych (maksymalna prędkość w trakcie lotu wynosi ponad 320 km/h). Nie były to tylko wycieczki nad pustkowiami w USA czy nad Japonią. W ramach testów przeprowadzono również przelot nad Nowym Jorkiem. Stosowny licznik dobił już do 33 tys. mil, czyli niemal 53 tys. km. A to już niemało.

Latająca taksówka na prąd. Toyota i Joby Aviation
Latająca taksówka na prąd. Toyota i Joby Aviation Toyota

Trzeci pionowzlot gotowy. Czwarty w budowie. Czas nagli

Czas na nowy rozdział. Na początku listopada doszło do spotkania na samym szczycie. Akio Toyoda, prezes Toyota Group i JoeBen Bervit, założyciel i szef Joby Aviation spotkali się w centrum technicznym Toyoty Hihashi-Fuji w Japonii. To była dobra okazja do ogłoszenia o przyspieszeniu rozwoju programu załogowych pionowzlotów. A to oznacza m.in. kolejne nakłady (dodatkowe 500 milionów dolarów) i efektywniejszą produkcję. Trzeci egzemplarz pionowzlotu zjechał z linii produkcyjnej ledwie kilka tygodni przed ogłoszeniem nowego programu. Czwarty jest zaś w trakcie budowy (stan prac przekroczył 30 proc.).

Akio Toyoda, prezes Toyota Group i JoeBen Bervit, założyciel i szef Joby Aviation
Akio Toyoda, prezes Toyota Group i JoeBen Bervit, założyciel i szef Joby Aviation Toyota

Dlaczego Japończykom zaczyna się śpieszyć? Już za kilka miesięcy rusza Wystawa Światowa EXPO 2025 w japońskiej Osace, gdzie Toyota planuje inaugurację usługi powietrznej taksówki. Na tym nie koniec. W tym samym roku rozpoczną się regularne loty w USA w ramach kooperacji z linią lotniczą Delta. Japończycy przygotowują się także do uruchomienia usług w Dubaju. Stosowny certyfikat już otrzymali, a pierwsze loty zaplanowano na 2026 r.

Więcej o: