Zwykle o zegarku w samochodzie przypominam sobie wówczas, gdy zaczyna wskazywać niewłaściwą godzinę. A o błędy najłatwiej podczas zmiany czasu na zimowy czy letni. To wówczas bowiem najłatwiej przekonać się, czy działa automatyczna synchronizacja czasu lub jak trudno znaleźć odpowiednie ustawienie w skomplikowanym menu pokładowego komputera. W najgorszym przypadku możemy nawet stracić kilkanaście minut na znalezienie odpowiedniej opcji.
W wielu współczesnych samochodach zegarki regulują się automatycznie. Okazuje się, że jest wiele metod synchronizacji czasu. I zależy to nie tylko od producenta, ale nawet od modelu.
Im tańsze auto, tym częściej stosowana jest automatyczna zmiana czasu na podstawie danych z pokładowego radioodbiornika RDS lub cyfrowego tunera DAB. Ona też najczęściej zawodzi, gdyż zdarza się, że nadawcy radiowi zwlekają z modyfikacją informacji przesyłanych poprzez RDS lub cyfrową transmisję DAB. Jeśli w trakcie podróży przełączasz się pomiędzy różnymi stacjami, to wówczas istnieje spore prawdopodobieństwo, że wskazywana godzina może zmieniać się za każdym razem, gdy zmienisz rozgłośnię.
W samochodach z fabryczną pokładową nawigacją GPS synchronizacja czasu odbywa się zaś na podstawie danych z odbiornika sygnału satelitarnego. Błędy również się zdarzają, ale nie tak często jak w przypadku radioodbiornika. Najczęściej niewłaściwe wskazania czasu mają miejsce, gdy samochód znajdował się dłużej w miejscu, w którym brak dostępu do sygnału GPS (np. pozostawiony na kilka dni na parkingu podziemnym).
Zegar może być również automatycznie regulowany poprzez połączenie internetowe (to już standard w wielu nowoczesnych samochodach). To obecnie jedno z najlepszych rozwiązań. Nie jest jednak wolne od problemów. Podobnie jak w przypadku korekty poprzez sygnał GPS kłopoty z właściwym wskazaniem godziny mogą pojawić się, gdy auto na dłużej pozostawimy np. w parkingu podziemnym lub innym miejscu, w którym nie ma zasięgu sieci telefonii komórkowej.
Jeśli automatyczna regulacja czasu nie działa właściwie (lub takiej funkcji nie ma w samochodzie), to wówczas nie pozostaje nic innego jak ręczne skorygowanie godziny. Jak to zrobić? Wiele zależy od wyposażenia samochodu. Im nowsze auto, tym większe prawdopodobieństwo, że zegarek reguluje się poprzez ekran dotykowy w menu komputera pokładowego (tzw. ustawienia systemowe) lub niewielki wyświetlacz pomiędzy zegarami na desce rozdzielczej.
Jak ustawić zegarek w popularnych modelach samochodów w Polsce? W autach z menu w języku polskim należy szukać w menu ustawień opcji opisanych jako konfiguracja wyświetlacza, data/czas lub zegar. W przypadku wersji z menu w języku angielskim należy poszukać zakładki setup/settings oraz clock. W obu przypadkach trzeba wybrać opcję ręcznego ustawienia czasu (najczęściej fabrycznie ustawiona jest funkcja automatycznej synchronizacji zegarka).