Stellantis ma nową platformę dla aut elektrycznych. Ponad 700 km zasięgu

Stellantis przedstawia platformę noszącą nazwę STLA Medium. Nowe rozwiązania konstrukcyjne mają spełnić oczekiwania klientów w zakresie tego, co jest dla nich najważniejsze. Mowa przede wszystkim o zasięgu, który w autach elektrycznych ma według zapowiedzi wynosić ponad 700 km.

Stellantis informuje, że zupełnie nowa platforma STLA Medium pozwala na uzyskanie zwiększonego zasięgu w połączeniu z wysoką elastycznością już na etapie projektowania. Stosowana będzie w szerokiej gamie pojazdów o różnych konfiguracjach napędu w kluczowych segmentach rynku, C i D. Na nowej platformie Stellantis może produkować do dwóch milionów pojazdów rocznie w kilku zakładach zlokalizowanych na całym świecie. Typy nadwozia będą obejmować sedany, crossovery i SUV-y, przy rozstawie osi wynoszącym od 2700 mm do 2900 mm. Więcej o samochodach elektrycznych piszemy na stronie głównej Gazeta.pl.

Plan Dare Forward 2030

STLA Medium to pierwsza z czterech globalnych platform dedykowanych pojazdom elektrycznym. Konstrukcja ta ma być kluczem do osiągnięcia ambitnych celów założonych w planie strategicznym Stellantis – Dare Forward 2030, w tym osiągnięcia do 2030 roku, 100 porc. udziału elektrycznych samochodów osobowych (BEV) w sprzedaży samochodów osobowych w Europie i 50 proc. udziału elektrycznych samochodów osobowych i pick-upów w Stanach Zjednoczonych.

Plan Dare Forward 2030 opiera się na znacznej redukcji emisji, aby do 2030 r. zmniejszyć emisję CO2 o połowę w porównaniu z poziomem z 2021 r. i osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla netto do 2038 r., przy jednocyfrowej procentowej kompensacji pozostałych emisji.

Platforma STLA Medium dla samochodów elektrycznychPlatforma STLA Medium dla samochodów elektrycznych Fot. Stellantis

Ponad 700 kilometrów zasięgu

Jak czytamy w komunikacie opublikowanym przez Stellantis, platforma STLA Medium wykorzystująca zestaw modułowego, jednowarstwowego zestawu akumulatorów o energii użytkowej do 98 kWh, ma zapewnić najlepszy w swojej klasie zasięg wynoszący ponad 700 km (435 mil) z pakietem Performance pack, natomiast standardowy pakiet z baterią o niżej pojemności energetycznej, będzie oferować ponad 500 km (310 mil) zasięgu (procedura pomiarowa WLTP).

Nowo opracowana konstrukcja wykorzystuje 400-woltową architekturę elektryczną, ma zapewnić najlepszą w swojej klasie wydajność energetyczną i czas ładowania oraz łączność z ekosystemem ładowania i usług. W zależności od zastosowania, zużycie energii może wynosić mniej niż 14 kWh na 100 km. Użytkownicy będą mogli naładować akumulator od 20 proc. do 80 proc. w 27 minut, czyli z prędkością ładowania równą 2,4 kWh na minutę. Dodanie drugiego modułu napędu elektrycznego przy tylnej osi, o mocy wyjściowej od 160 do 285 kW, będzie tworzyć napęd na cztery koła.

Eksperci Stellantis ds. inżynierii i produkcji informują, że przestrzeń wewnątrz pojazdów budowanych na nowej platformie będzie zmaksymalizowana, a prowadzenie będzie udoskonalone dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości. Komponenty platformy, takie jak system ogrzewania/klimatyzacji wnętrza kabiny, układ kierowniczy, układ hamowania i napęd zostały zaprojektowane tak, aby zredukować do minimum zużycie energii. W materiale wykorzystano grafiki producenta.

Platforma STLA Medium dla samochodów elektrycznychPlatforma STLA Medium dla samochodów elektrycznych Fot. Stellantis

Zobacz wideo Hulajnogą elektryczną pędził z prędkością 54 km/h do przedszkola po dziecko
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.