Z gamy Jaguara przetrwa jedynie model F-Pace, który będzie kontynuowany jako jedyny SUV marki. Wśród modeli, których produkcja zostanie zakończona, znajdują się: sedan klasy średniej XE, sedan/wagon klasy wyższej XF, sportowy F-Type, kompaktowy SUV E-Pace oraz elektryczny SUV I-Pace.
Jaguar wkracza w nową erę, stawiając na luksusowe samochody elektryczne. Pierwszy model nowej generacji EV zostanie zaprezentowany w przyszłym roku, a koncept nowego pojazdu pojawi się jeszcze w tym roku w USA, jednym z kluczowych rynków dla marki.
Planowane są trzy nowe modele elektryczne, które będą budowane na platformie Jaguar Electrified Architecture (JEA). "Eliminujemy pięć produktów, wszystkie o niższej wartości. Żaden z nich nie przynosił nam zysków, dlatego zastępujemy je nowymi pojazdami na nowo zaprojektowanych architekturach" – powiedział Mardell podczas dnia inwestorskiego 19 czerwca.
Usunięcie pięciu modeli ma na celu podniesienie średniej ceny sprzedaży produktów JLR. Obecnie wynosi ona nieco ponad 70 000 funtów (90 000 dolarów). Dzięki tej strategii JLR planuje zwiększyć swoje marże oraz skoncentrować się na sprzedaży wysokomarżowych modeli.
JLR odnotował najlepszy roczny wynik finansowy od 2015 roku, z zyskiem przed opodatkowaniem wynoszącym 2,2 miliarda funtów oraz rekordowymi przychodami w wysokości 29 miliardów funtów. Do sukcesu finansowego przyczyniły się głównie trzy modele: Range Rover, Range Rover Sport oraz Land Rover Defender, które stanowiły 59% globalnej sprzedaży marki w drugim kwartale 2024 roku.
Nowa strategia i przyszłość Jaguara
JLR planuje wprowadzenie sześciu nowych modeli elektrycznych w ciągu najbliższych trzech lat, z czego trzy będą modelami Jaguara. Pierwszym z nich będzie w pełni elektryczny Range Rover, na który już teraz jest 39 000 "wyrażeń zainteresowania" od potencjalnych klientów.
Ta zmiana w portfolio Jaguara jest kluczowym momentem w dążeniu JLR do stania się luksusowym producentem samochodów. "Naszym modelem biznesowym nie będzie już nieustanne zwiększanie wydatków na zmienne działania marketingowe i stałe wydatki marketingowe, aby utrzymać nasze fabryki pełne" – podkreślił Mardell. "Nasz model jest zupełnie inny i mamy przed sobą ogromne możliwości, aby się wyróżniać."
Konsekwencje dla Magna Steyr
Decyzja o zakończeniu produkcji modeli I-Pace i E-Pace jest również ciosem dla Magna Steyr, kontraktowego producenta w Graz, Austria, gdzie te modele były wytwarzane. Magna Steyr stracił również produkcję modelu Fisker Ocean po bankructwie firmy Fisker.
Ten krok oznacza kluczowy moment w dążeniu JLR do stania się luksusowym graczem na rynku motoryzacyjnym. "Nasz model biznesowy nie będzie polegał na ciągłym zwiększaniu wydatków marketingowych i rabatów, aby utrzymać pełne moce produkcyjne naszych zakładów. Nasz model jest bardzo różny i widzimy ogromne możliwości przed nami, aby odnieść sukces" – podsumował Mardell.
Źródło: Automotive News