Umarł król, niech żyje król. Dziś firma Daimler AG przestała istnieć

Od 1 lutego 2022 roku produkcją i sprzedażą samochodów osobowych niemieckiego koncernu zajmuje się nowa spółka Mercedes-Benz Group AG. Chodzi o coś więcej, niż tylko zmianę nazwy.

Dla osób z branży to żadne zaskoczenie, ale mimo wszystko przełomowy moment. Koncern Daimler przestał istnieć, a narodził się ponownie Mercedes-Benz. Celem operacji jest oddzielenie biznesu zajmującego się pojazdami użytkowymi od samochodów osobowych i vanów oraz celebracja najseksowniejszej motoryzacyjnej marki.

Szukasz informacji ze świata motoryzacji? Znajdziesz je na gazeta.pl

Walne zgromadzenie akcjonariuszy przyklasnęło temu pomysłowi. Tym samym Mercedes powtórzył historię z 1926 roku, kiedy dwóch pionierów motoryzacji, Daimler Benz i Gottlieb Daimler, połączyło siły i z firm Daimler-Motoren-Gesellschaft oraz Benz & Cie. stworzyło nową: Mercedes-Benz.

W ten sposób Mercedes co najmniej częściowo uwolnił się od odium klasycznej motoryzacji. Wcześniej, w 2021 roku na frankfurckiej giełdzie zadebiutowała spółka Daimler Truck Holding AG, która skupia samochody ciężarowe i autobusy. Nowa spółka giełdowa Mercedes-Benz Group AG ma mniejszościowe udziały (35 proc.).

Zobacz wideo W Studiu Biznes odwiedzamy nowy salon samochodowy Inchcape Park

A skąd wzięła się nazwa Mercedes? Chyba wszyscy to wiedzą. Tak miała na imię córka Emila Jellinka, biznesmena, który współpracował i inwestował w firmę Gottlieba Daimlera i Wilhelma Maybacha (DMG). Umieszczenie imienia córki Mercedes Jellinek na karoserii pierwszego nowoczesnego samochodu kosztowało go 550 tys. niemieckich marek w złocie. W zamian w 1900 r. powstał Mercedes 35 PS, a Jellinek trafił do zarządu firmy i stał się ekskluzywnym przedstawicielem nowej marki na kilku europejskich rynkach oraz w USA.

Logo marki Mercedes-BenzLogo marki Mercedes-Benz fot. Mercedes-Benz Group AG

Nowa spółka Mercedes-Benz Group AG ma pod skrzydłami kilka marek

Mercedes-Benz Group AG skupia marki osobowe koncernu: Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach i Mercedes-EQ. Prędzej, czy później, ale wszystkie staną się elektryczne, co niekoniecznie musi się stać z użytkowymi. Jednocześnie zmieniła się nazwa należącej od 1990 r. do Mercedesa spółki Mercedes-Benz Mobility (z Daimler Mobility), która zajmuje się nie produktami, a usługami związanymi z mobilnością.

Mercedes chce w ten sposób podkreślić swój zwrot w stronę elektromobilności i oprogramowania, który wykonał w ciągu ostatnich lat. Dzięki temu będzie mu łatwiej rywalizować z nowymi konkurentami, którzy są pozbawieni obciążenia w postaci samochodów spalinowych.

To za kilka albo kilkanaście lat. Ale zmiana nazwy działa na korzyść firmy już teraz, bo według badań Mercedes jest najdroższą marką motoryzacyjną świata. W 2021 r. była warta 50 mld dolarów i zajmowała 8. miejsce w rankingu Interbrand. Kapitalizacja giełdowa spółki wynosi mniej więcej 75 mld euro. Jej nazwa się zmieniła, ale prezes został ten sam. Wciąż jest nim szwedzki menedżer Ola Kallenius. Został powołany na to stanowisko w 2019 r. jako pierwszy obcokrajowiec w historii marki.

Wraz z nową nazwą pojawił się też nowy skrót giełdowej spółki. Niemiecki indeks DAX zamiast kursu spółki DAI teraz wskazuje MBG. Zgodnie z przewidywaniami, idzie w górę, chociaż Google jeszcze nie zdążył się przyzwyczaić do nowej nazwy.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.