Firma, która ma zamiar postawić w Polsce gęstą sieć stacji ładowania wysokiej mocy, właśnie poinformowała, otrzyma finansowy zastrzyk w wysokości 100 mln euro. Istotna część tej kwoty ma być wydana w Polsce, gdzie Powerdot chce zainwestować do końca 2025 roku 200 mln zł. Pieniądze mają być przeznaczone na rozwój sieci stacji ładowania o dużej mocy w całym kraju oraz na rozwój technologii ułatwiających korzystanie z usługi ładowania, między innymi dzięki wprowadzaniu nowoczesnych metod płatności.
W 2022 roku francuski fundusz strukturalny Antin dokapitalizował Powerdot kwotą 150 mln euro. Firma właśnie zabezpieczyła kolejną rundę finansowania, dzięki której nie musi martwić się o najbliższą przyszłość. Antin Infrastructure Partners wraz z portugalską grupą Arie zdecydowały się dokapitalizować Powerdot kolejnymi 100 mln euro. Dzięki temu firma może zwiększać swoje inwestycje w Europie.
Uwzględniając już realizowane i rozpoczęte inwestycje, Powerdot przeznaczy na rozwój infrastruktury w Polsce łącznie 200 mln zł do końca 2025 roku. Polska jest dla Powerdot jednym z najważniejszych rynków, ze względu na jej wielkość, potencjał ekonomiczny, a także stosunkowo wczesny etap rozwoju elektromobilności
– informuje Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.
Model biznesowy Powerdot opiera się o ideę "destination charging" zakładającą budowę stacji ładowania w miejscach, które użytkownicy aut elektrycznych odwiedzają w ramach swoich codziennych aktywności. Chodzi o takie lokalizacje jak: sklepy i centra handlowe, urzędy i lokale usługowe. Dzięki rozbudowie infrastruktury w takich lokalizacjach, kierowcy samochodach nie tracą oni czasu, gdy auto się ładuje.
Aktualnie Powertdot Poland uruchomił w naszym kraju już 250 punktów ładowania (każda stacja ma kilka punktów) i jest w trakcie realizacji 1500 kolejnych. Powerdot ma zamiar m.in. postawić 600 stacji ładowania przy sklepach Biedronka w całym kraju, każda o mocy 120 kW. Jeśli to się uda, spowoduje potrojenie dostępnej w Polsce liczby złączy ładowania prądem stałym (DC) o mocy powyżej 100 kW. Oprócz tego Powerdot tworzy infrastrukturę dla licznych centrów handlowych i parkingów w różnych częściach Polski, a ponadto realizuje inwestycje dla franczyzobiorców sklepów takich marek, jak: Intermarche, SPAR, Auchan, czy E.Leclerc. Sporym osiągnięciem firmy jest patrnerstwo z władzami Gorzowa Wielkopolskiego, w ramach którego tworzy miejską sieć stacji ładowania. Powerdot pokrywa wszystkie koszty związane z budowanymi stacjami ładowania, a następnie pełni funkcję ich operatora.
Przedstawiciele Powerdot Poland informują, że wartość realizowanych przez nią w Polsce projektów jest większa od inwestycji Powerdot w Hiszpanii, Portugalii czy w Belgii, ustępując pod względem wielkości jedynie rynkowi francuskiemu. W całej Europie Powerdot uruchomił już pięć tysięcy punktów ładowania i jest w trakcie realizacji kolejnych dziesięciu tysięcy. Infrastruktura to jeden z filarów elektromobilności. Rozwój sieci ładowarek z prawdziwego zdarzenia może pomóc przełamać niechęć wielu kierowców do elektryków i sprawić, że ich popularność zauważalnie wzrośnie.